Reportage Welke toekomst heeft het onderwijs aan doven en slechthorenden? 9 augustus 2008 - Leestijd 4 - 4 minuten In deze reportage uit 2008 aandacht voor een miniconferentie van Siméa over de toekomst van het onderwijs aan kinderen en jongeren met een auditieve beperking. Dit naar aanleiding van een inventarisatieonderzoek van het IVA. arrow--right
Verschenen Verschenen: artikel over inclusie in regulier en speciaal onderwijs 21 mei 2021 - Leestijd 2 - 7 minuten Jana Vyrastekova: Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften ervaren positieve sociale gevolgen wanneer ze deelnemen aan het reguliere onderwijs. arrow--right
Nieuws PROEFSCHRIFT: Waarom verandert onze woordenschat? 17 februari 2021 - Leestijd 2 - 5 minuten De ontwikkeling van woordenschat bij jonge kinderen wordt beïnvloed door meerdere genetische factoren en een aantal van hen speelt ook een rol in latere taal-, lees- en cognitieve vaardigheden. Daarnaast zijn genetische relaties met ontwikkelingsstoornissen erg complex. Ellen Verhoef beschrijft dit in haar proefschrift. arrow--right
Nieuws PROEFSCHRIFT: uitgebreide grammatica van NGT 15 februari 2021 - Leestijd 2 - 5 minuten In het SIGN-HUB project (2016-2020) subsidieerde de Europese Unie de beschrijving van grammatica's van verschillende Europese gebarentalen. Met het proefschrift van Ulrika Klomp is ook de grammatica van de NGT uitgebreid beschreven. arrow--right
Nieuws PROEFSCHRIFT: Otoakoestische emissies en zuivere audiometrie 8 februari 2021 - Leestijd 2 - 5 minuten Op 17 februari 2021 promoveert Hiske Helleman aan de UvA op haar onderzoek naar otoakoestische emissies en audiometrie. Haar proefschrift bespreekt het mogelijke gebruik van OAEs in het monitoren van lawaaischade in vergelijking met reguliere audiometrie. arrow--right
Nieuws PROEFSCHRIFT: Het effect van het gebruik van verschillende taalmodaliteiten 29 januari 2021 - Leestijd 2 - 3 minuten Op vrijdag 12 maart 2021 verdedigt Francie Manhardt MA haar proefschrift met de titel "A tale of two modalities : How modality shapes language production and visual attention". Zij heeft onderzoek gedaan naar het effect van het gebruik van verschillende soorten talen (modaliteiten) op hun kijk op de wereld. arrow--right
Nieuws Nieuwe layout en functies VHZ-online 30 juli 2020 - Leestijd 3 - 5 minuten In 2019 heeft VHZ-online een aantal lezers ontvangen om de website te evalueren. De bouwers van de website keken met hen mee. Daaruit kwamen ideeën ter verbetering. Wij hebben dit opgepakt. In dit artikel een overzicht van de veranderingen. arrow--right
Artikel Leren onze leerlingen genoeg? 17 oktober 2008 - Leestijd 15 - 20 minuten Kinderen gaan naar school om te leren. De school heeft de taak te zorgen dat zij zo veel mógelijk leren. De scholen van Auris werken gericht aan het verbeteren van de leeropbrengsten. arrow--right
Themakatern THEMA: Follow-up 14 oktober 2015 - Leestijd 30 - 40 minuten In dit themakatern 2015 wordt het onderwerp ‘Follow-up’ vanuit diverse kanten belicht: met artikelen, interviews, reportages en ideeën voor informatieve boeken en (digitale) leermiddelen. arrow--right
Themakatern THEMA: Evidence-based, wat een feest! 14 februari 2014 - Leestijd 30 - 40 minuten In dit themakatern 2014 wordt het onderwerp ‘Evidence-based’ vanuit diverse kanten belicht: met artikelen, interviews, reportages en ideeën voor informatieve boeken en (digitale) leermiddelen. arrow--right
Interview Interview met Leo De Raeve, oprichter van ONICI 14 februari 2013 - Leestijd 5 - 2 minuten Het ONafhankelijk Informatiecentrum over Cochleaire Implantatie (ONICI) bestond vorig jaar tien jaar. VHZ vroeg oprichter Leo De Raeve wat er in toen jaar tijd veranderd is. arrow--right
Reportage LHCA lezingen: taal en cognitie 4 december 2018 - Leestijd 5 - 10 minuten De relatie tussen taalvaardigheden en cognitieve functies zoals intelligentie en executieve vaardigheden stond op 8 november 2018 op het programma van het Language and Hearing Center Amsterdam (LHCA). VHZ-online was bij deze nascholingsmiddag. arrow--right
Interview Interview bij afscheid Sieneke Goorhuis-Brouwer 14 juni 2011 - Leestijd 8 - 10 minuten De scheidend hoogleraar spraak- en taalstoornissen bij kinderen pleit ervoor kinderen kinderen te laten zijn en pleit voor meer samenwerking. “In het belang van het kind.” arrow--right
Reportage Vroeg, vroeger, vroegst 5 november 2018 - Leestijd 15 - 25 minuten Het vijfde van der Lemsymposium behandelde op 21 september 2018 hoe vroeg je invloed op de (taal en gehoor)ontwikkeling van kinderen kunt uitoefenen en wat het effect daarvan is. De ontwikkeling blijkt al in de baarmoeder te starten. Halen kinderen met een gehoorverlies die achterstand in? arrow--right
Interview Sue Archbold: Dovenscholen hebben een belangrijke opdracht 13 augustus 2010 - Leestijd 5 - 10 minuten Sue Archbold promoveert in augustus 2010. Zij vindt dat dovenscholen naar buiten moeten treden als expertise centra en leerkrachten detacheren naar CI-teams en reguliere scholen met dove CI leerlingen. Een interview met haar. arrow--right
Interview Muziek goed voor brein- en taalontwikkeling 9 april 2016 - Leestijd 5 - 10 minuten Over de ontwikkeling van muziek in het brein van jonge kinderen is nog niet veel bekend. Onderzoeker Stefan Koelsch voelt zich een echte pionier. arrow--right
Interview Sue Roulstone: Meedoen in de klas en vriendjes hebben zijn ook effecten van therapie 11 april 2015 - Leestijd 5 - 10 minuten Van Horen Zeggen interviewde Sue Roulstone over haar onderzoeksproject 'Child Talk' en over het ‘Better Communication Research Programme’. arrow--right
Reportage Lessen uit Leesonderzoek 13 augustus 2016 - Leestijd 5 - 10 minuten Op vrijdag 10 juni 2016 nam Prof. Ludo Verhoeven afscheid als hoogleraar van de Radboud Universiteit en als directeur van het Expertisecentrum Nederlands. Hij kreeg ter gelegenheid van zijn afscheid een symposium over lezen aangeboden. Het neurowetenschappelijk onderzoek stond daarbij centraal. arrow--right
Reportage Van der Lemsymposium 2015: Executieve Functies 12 december 2015 - Leestijd 5 - 10 minuten Onder de paraplu van de term Executieve Functies (EF) vallen verschillende cognitieve processen die doelgericht gedrag ondersteunen. Ze zijn essentieel voor het in goede banen leiden van gedrag. arrow--right
Reportage De grote variatie binnen de groep dove en slechthorende kinderen en (jong)volwassenen 8 april 2017 - Leestijd 5 - 10 minuten Het congres Teachers of Deaf Learners startte met de eindconclusie: one size fits none. Al jaren vragen leraren, behandelaars en onderzoekers zich af waar de grote verschillen tussen individuele dove en slechthorende kinderen door veroorzaakt worden. arrow--right
Reportage Zit er muziek in een CI? 9 april 2016 - Leestijd 5 - 10 minuten Voor veel CI-gebruikers is naast spraakverstaan ook muziekbeleving van groot belang. VHZ nam deel aan een minisymposium over CI en muziek op de Wereld CI dag in het UMC Utrecht. arrow--right