Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie

Auteursinstructies

Ben je een professional en wil je een onderzoek of werkervaring delen? Leuk! Om ervoor te zorgen dat jouw bijdrage aantrekkelijk en goed leesbaar op onze webiste komt te staan, publiceren wij volgens een vast format.

Hieronder vind je de richtlijnen voor auteurs en redactie. Neem voor het insturen van een artikel contact op met de redactie om te overleggen of deze geschikt is voor ons magazine. Dit kan door een mail te sturen naar info@vhz-online.nl

page.header_image.alt

Toegankelijkheid, lezers en soorten bijdrages

Toegankelijkheid

VHZ-online is een openbare website. Alle bijdrages zijn vrij toegankelijk. 

Lezers

Bezoekers van onze website zijn vooral professionals zoals leerkrachten, groepsleiders, logopedisten en psychologen, pedagogen, audiologen. VHZ-online besteedt aandacht aan ontwikkelingen in de doelen en methodieken bij diagnostiek, onderwijs en zorg aan de doelgroep doven, slechthorenden en mensen met een TOS. Dit kan naar aanleiding van een (wetenschappelijk) onderzoek of op basis van ervaringen in de praktijk.

Soorten bijdrages

VHZ-online plaatst de volgende genres:

  • Artikel
  • Interview
  • Reportage
  • Casuïstiek
  • Nieuwsitem
  • Column
  • Agenda-item

Eisen aan een bijdrage: formats

Eisen aan een bijdrage

De redactie wil zo veel mogelijk professionals die werken met dove, slechthorende cliënten of cliënten met TOS, kennis laten nemen van de inhoud van het magazine. VHZ-online richt zich op een brede doelgroep professionals en belangstellenden in het werkveld auditief/communicatief.

Wij vragen daarom aan de auteurs om een artikel aan te leveren, dat ook goed leesbaar is voor leken en mensen uit de praktijk. Om auteurs daarbij te helpen heeft de redactie twee formats gemaakt om auteurs op weg te helpen. Hierop vind je aanwijzingen en tips.

Klik hieronder op de balken met de formats.

Format artikel

1. Titel

De titel geeft de lezer in het kort de juiste indruk van het thema van je artikel. Kort en beknopt, maar ook aantrekkelijk voor de lezer.

2. Lead

In de lead geef je een prikkelende samenvatting. In feite is dit het vervolg van de titel. Het moet lezers motiveren om het hele artikel te lezen. Je geeft de lezer een inkijkje op wat hij of zij kan verwachten. Alle essentiële informatie staat in de lead. Ga uit van de W-vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Probeer minimaal vier W-vragen kort te beantwoorden in de lead. Maximaal 75 woorden.

3. Hoofdvraag

Wat is het onderwerp van het onderzoek?
Wat is het belang van het onderwerp?
Wat weten we al?
Wat weten we nog niet?
Wat is het probleem?
Wat is je plan?
Wat is de onderzoeksvraag?

4. Antwoord op de hoofdvraag

Geef een overzicht van de resultaten, je bevindingen.
Geef betekenis aan de resultaten, zodat de lezer een beeld krijgt.

5.Toelichting en uitwerking

Wat is er onderzocht en/of geanalyseerd?
Hoe is dit gedaan?
Welke methode/techniek is gebruikt?
Toelichtingen en details kun je opnemen in bijlagen.

6. Consequenties, aanbevelingen, discussie

Wat kwam er uit je onderzoek en had je dat ook verwacht?
Wat zijn de belangrijkste bevindingen?
Wat betekenen deze bevindingen?
Wat zijn verklaringen?
Welke kritiek is er mogelijk?
Wat valt er af te leiden of te generaliseren?
Zijn er vergelijkingen met ander onderzoek?
Wat zijn de beperkingen?
Wat is de waarde van het onderzoek?
Hoe nu verder?
Wat kunnen we ermee? 

TIP.  Lees voor meer informatie en handige tips/tricks: ‘Het schrijven van een wetenschappelijk artikel’ van Van der Zeeuw Tekst en Training, www.focusoptekst.nl.

Format casusbespreking

  1. Titel

De titel geeft de lezer in het kort de juiste indruk van het thema van je artikel. Kort en beknopt, maar ook aantrekkelijk voor de lezer.

  1. Lead

In de lead geef je een prikkelende samenvatting. In feite is dit het vervolg van de titel. Het moet lezers motiveren om het hele artikel te lezen. Je geeft de lezer een inkijkje op wat hij of zij kan verwachten. Alle essentiële informatie staat in de lead. Ga uit van de W-vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Probeer minimaal vier W-vragen kort te beantwoorden in de lead. Maximaal 75 woorden.

  1. Korte omschrijving/voorgeschiedenis casus

Wie/wat is het onderwerp van de casus?
Wat is het belang van de casus?
Wat weten we al?
Wat weten we nog niet?

  1. Vraagformulering/doel inbreng casus

Wat is het probleem?
Wat is je plan? 

  1. Informanten /ophalen informatie

Wie heb je bevraagd met welk resultaat?
Wat is de context?

  1. Consequenties, aanbevelingen, discussie

Wat zijn de belangrijkste bevindingen?
Wat betekenen deze bevindingen?
Wat zijn verklaringen?
Welke kritiek is er mogelijk?
Wat valt er af te leiden of te generaliseren?
Zijn er vergelijkingen met andere casuïstiek?
Hoe nu verder?
Wat kunnen we ermee?

 

 

TIP.  Lees voor meer informatie en handige tips/tricks: ‘Het schrijven van een wetenschappelijk artikel’ van Van der Zeeuw Tekst en Training, www.focusoptekst.nl.

 

Eisen aan een bijdrage: vorm

Vormeisen

  • De lengte. Houd rekening met de leesbaarheid. We proberen de leestijd van een bijdrage te beperken. Ook korte bijdrages (tussen 200 en 500 woorden) zijn daarom welkom. Om te voorkomen dat een bijdrage onvoldoende diepgang krijgt door de geringe hoeveelheid tekst, biedt VHZ-online de mogelijkheid om achtergrondinformatie of verder lezen separaat beschikbaar te maken. Ook kan een bijdrage verwijzen naar een eerder of tegelijkertijd gepubliceerde bijdrage als lezers over een onderwerp meer willen lezen. 

TIP! Geef de verwachte leestijd van een bijdrage aan door de minimale (= de kale tekst) en maximale (= inclusief de achtergrond­informatie) leestijd in minuten te vermelden

  • Aantrekkelijke afbeeldingen (foto’s of illustraties). Maak je artikel aantrekkelijk leesbaar door een afbeelding bij de kop van het artikel. Lever deze afbeelding aan in de verhouding 21:9 (liggend) met de minimale resolutie van 1280 x 550 pixels.
    Afbeeldingen groter dan 10Mb kunnen niet worden gebruikt. Wel afbeeldingen in .jpg/.jpeg/.png formaat. 


    Foto's in de tekst

    Het afwisselen van tekst met foto’s of illustraties helpt een artikel in te delen. Lever alle afbeeldingen los aan, dus niet in een presentatie o.i.d., omdat de eindredactie de foto's apart van elkaar in een template moet zetten. Deze afbeeldingen hebben de verhouding 3:2 (liggend) en een minimale resolutie van 750 x 500 pixels. Ook deze afbeeldingen zijn maximaal 10 Mb groot.

  • Heldere schema’s, tabellen of grafieken in kleur. Deze lever je aan als afbeelding. Of de redactie geeft deze vorm in overleg. Te veel schema’s, tabellen en grafieken in een artikel kunnen de lezer afschrikken. Wel kunnen we deze in miniatuur in het artikel opnemen, zodat de afbeelding het verder lezen en de structuur van een artikel niet verstoort. Door op een loepje te klikken wordt de afbeelding schermgroot geopend. Ook details in schema’s en grafieken zijn dan goed zichtbaar. Deze lever je aan als .jpg/.jpeg/.png volgens dezelfde verhoudingen als de afbeeldingen (zie boven). Grafieken en tabellen hebben dus altijd een liggende vorm (landscape).

    In overleg met de eindredacteur kan een pdf van een schema, tabel of grafiek worden aangeleverd, als deze niet ín de tekst hoeft te worden opgenomen, maar in een nieuw venster in de webbrowser kan worden geopend.

    Let op: onze template kan geen kaders (tekst binnen een dunne lijn in Word) overnemen. Dit wordt gepubliceerd in donkerblauwe blokken met witte tekst. Liever niet? Lever dan een aparte bijlage met dit kader. (Zie eisen bij 'Foto's in de tekst')

  • Verdeel de tekst in alinea's van 100 tot maximaal 300 woorden met steeds een tussenkop erboven. Laat de kop de inhoud van de tekst eronder zo goed mogelijk weergeven.

  • Neem in de tekst beperkt referenties naar literatuur op, bij voorkeur zoals in het punt hieronder beschreven. Maak een literatuuroverzicht die onder de bijdrage wordt geplaatst.

  • De tekst van voetnoten en verwijzingen wordt aan het eind van een artikel opgenomen. Verwijs ernaar met [1] een cijfer tussen vierkante haken voor de literatuurverwijzing en een (a) letter tussen ronde haken voor voetnoten.

  • Geef de voor- en achternamen van de auteurs weer en geef aan in welke volgorde de auteurs moeten worden vermeld. We kunnen maximaal acht auteurs opnemen. De vormgeving laat niet toe dat meer auteurs op de openingspagina van het artikel komen te staan. Personen die aan het tot stand komen van een artikel hebben meegewerkt, kun je ook aan het einde van een artikel benoemen. Maak bij meer dan acht auteurs een keuze welke auteurs aan het begin van het artikel worden vermeld. Bespreek het met de redactie als dit een probleem is.

  • De tekst niet uitvullen, maar links uitlijnen. Geen tabs gebruiken.  

 

Grafieken en overige elementen (kleur en vorm)

Wil je overige elementen aan je artikel toevoegen? Maak deze dan op in de stijl van VHZ-online:

  • Rechte hoeken, dus niet afgerond voor grafieken, quotes, kaders en dergelijke
  • Lettertype: Calibri of Verdana
  • Gebruik de officiële kleuren van VHZ-online:
    • blauw: allports (achtergrond): #206a99
    • blauw: midnight-express: (dunne afscheidingsstrepen) #1e2631
    • blauw: pelorous: (bovenste balk voor tekst) #2c8ac5
    • blauw: sapphire: (donkerblauw) #073b5e
    • blauw: whale: (donkerblauw) #0f1629
    • grijs: charcoal: (grijsbruin) #4a4a4a
    • grijs: nobel: (lichtgrijs) #9b9b9b
    • geel: golden-poppy: #ddb300
    • wit: rose-white: #fefcf8

Voorbeeldfiguur

Sluit

Voorbeeldtabel

Sluit

Eisen aan een bijdrage: inhoud

De inhoud

Het doel van de redactie is om de teksten prettig leesbaar te maken voor een brede doelgroep. Dit met het oog op het toepassen van de gegeven informatie binnen de werksituatie. Op de volgende manieren verbeter je de leesbaarheid van jouw artikel:

  • Titel. Schrijf een titel van maximaal 12 woorden waarin de kern van je boodschap helder wordt.

  • Samenvatting. Schrijf een heldere samenvatting (lead) van maximaal 75 woorden met conclusies en aanbevelingen. Dit helpt de lezer om voor jouw bijdrage te kiezen.

  • Vermijd vaktaal. Toch een vakterm gebruiken? Geef dan eerst uitleg over de term. Of verwijs naar een plek op het internet waar de term goed wordt uitgelegd en geïllustreerd. De redactie neemt deze verwijzing in de tekst op. Probeer niet te veel van dit soort verwijzingen in je artikel op te nemen. Het kan onrustig lezen namelijk.

  • Afkortingen. Gebruik geen of zo min mogelijk afkortingen. Leg afkortingen van zaken (instellingen, diagnoses) eerst uit voordat je ze gebruikt.

  • Paragraaf met consequenties voor de praktijk. Neem praktijktips, werkinstructies, hulpmiddelen voor de praktijk op, of een vergelijkbare inhoud.

  • Casus of praktijkbeschrijving. De redactie kan een knop aanbrengen, waarbij de lezer ervoor kan kiezen om die casus of praktijkbeschrijving te lezen. Daardoor blijft de lengte van je bijdrage beperkt.

  • Schrijf kort en bondig. Kom zo snel mogelijk to-the-point. Bijvoorbeeld door vooral aandacht te besteden aan inhoudsaspecten, zoals de kern van het artikel. Als dit een groot deel van het artikel bevat, besteed dan minder aandacht aan bijvoorbeeld het proces. 

  • Actieve zinnen. Vermijd hulpwerkwoorden als 'kunnen', 'worden' en 'zijn' (De taart wordt door de bakker gemaakt). Deze maken de tekst langdradig en vermoeiend om te lezen. In een actieve zin is de persoon of zaak die de handeling uitvoert, het onderwerp van de zin (De bakker maakt een taart). Dit leest prettiger en houdt beter de aandacht van de lezer vast. 

  • Gerelateerde bijdrages. Geef maximaal drie gerelateerde, eerder verschenen bijdrages uit VHZ-online door aan de redactie. Deze worden als suggesties voor verder lezen aan de lezer aangeboden, op het moment dat deze jouw bijdrage heeft gelezen.

  • Achtergrondinformatie over de auteurs vermeld je indien wenselijk onderaan het artikel (mogelijke titel, werkplek, ervaring, contactinformatie).

Redactieproces

Artikel klaar? Stuur maar naar onze redactie

De redactie van VHZ-online maakt na akkoord de tekst klaar voor publicatie en zet deze in de admin van onze website. Maar voordat je het artikel opstuurt, kijk dan nog even naar onderstaande opmerkingen: 

  • Lever tekst aan in Office Word via redactie@vhz-online.nl

  • Ieder artikel wordt door twee of meer leden van de redactieraad beoordeeld. De eerste redacteur neemt contact op met de auteur over de te publiceren bijdrage. De auteur verneemt in dit contact in ieder geval of de bijdrage voor publicatie in aanmerking komt en overlegt op welke termijn publicatie mogelijk is. Na een eerste redactie zal altijd een tweede redacteur vanuit de redactieraad het artikel meelezen en waar nodig van commentaar voorzien.

  • Vergeet niet bijpassende foto's en illustraties mee te leveren volgens de vormeisen (zie bovenaan dit artikel). In overleg met de redactie kunnen we foto's laten maken. 

  • De auteur vermeldt in de tekst waar bij voorkeur eventuele tabellen of grafieken in de bijdrage geplaatst moeten worden. Indien dit tot misverstanden kan leiden, zorgt de auteur voor het aanleveren van een pdf met daarin de figuren of tabellen opgenomen. Auteurs zullen voor publicatie grafieken en tabellen op de juiste weergave controleren. Zorg ervoor dat je bereikbaar bent voor communicatie, anders kunnen we je bijdrage niet publiceren. 

  • De redactie hanteert de officiële Nederlandse spelling. Gebruik geen of zo min mogelijk afkortingen. Leg afkortingen van zaken (instellingen, diagnoses) eerst uit voordat je ze gebruikt.

  • De redactie doet suggesties met betrekking tot de stijl en structuur van de bijdrage. Geringe wijzigingen brengt de redactie zelf aan. In andere gevallen vraagt zij de auteur zijn/haar bijdrage aan te passen.

Literatuuroverzicht

Literatuuroverzicht

Lever bij je bijdrage ook een literatuurlijst aan. Deze publiceren we onderaan het artikel. In de tekst van het artikel verwijs je naar deze lijst met een cijfer tussen vierkante haken [1].

De literatuurlijst moet genummerd zijn en in alfabetische volgorde opgesteld op basis van de achternaam van de eerste auteur. Via de nummering kun je verwijzen vanuit de hoofdtekst naar de literatuur.

 Voorbeeld van vermelde boeken: 

  1. Hart, B., & Risley, T. R. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Paul H Brookes Publishing.
  2. Gillis, S., & Schaerlaekens, A. (2000). Kindertaal-verwerving. Een handboek voor het Nederlands. Martinus Nijhoff.
  3. Tharpe, A.M. (2000). Service delivery for children with multiple impairments: How are we doing? In R. Seewald (Ed.), A sound foundation through early amplification (pp. 175-190). Stafa, Switserland: Phonak AG.

Voorbeeld uit een tijdschrift:

  1. Blom, H., Segers, E., Hermans, D., Knoors, H., & Verhoeven, L. (2017). Hypertext comprehension of deaf and hard-of-hearing students and students with specific language impairment. Research in Developmental Disabilities, 61, 127-137
  2. Klois, S. S., Segers, E., & Verhoeven, L. (2013). How hypertext fosters children’s knowledge acquisition: The roles of text structure and graphical overview. Computers in Human Behavior, 29(5), 2047-2057

Auteurs- en publicatierecht

Auteurs- en publicatierecht

Je kunt alleen een bijdrage ter publicatie op VHZ-online aanbieden, als je het niet tegelijkertijd aan een ander tijdschrift aanbiedt. Een aangeboden artikel is ook niet eerder elders gepubliceerd. In overleg met de redactie kan het artikel in later stadium in andere tijdschriften worden gepubliceerd onder vermelding van de publicatie op VHZ-online. En met een link naar het oorspronkelijke artikel op de website van VHZ-online. De eerste auteur zal om toestemming gevraagd worden om het artikel ook elders te publiceren.

Rechten na publicatie
Als jouw artikel op VHZ-online gepubliceerd wordt, geef je de auteursrechten over aan de redactie van VHZ-online. Je kunt via een hyperlink vanaf je eigen website, internetpagina of vanuit jouw socials naar je bijdrage op VHZ-online verwijzen. Je kunt je bijdrage afdrukken en gratis verspreiden, met uitdrukkelijke bronvermelding.

Foto's en rechten
Indien je zelf foto’s aanlevert, regel je met de personen die geportretteerd zijn ook het recht om de foto’s te publiceren. Waar mogelijk lever je gegevens van deze personen aan, zodat zij na publicatie van de redactie een link naar de publicatie kunnen ontvangen.

Als de redactie besluit jouw bijdrage niet te publiceren, ontvang je hiervan zo spoedig mogelijk bericht. De redactie zal jouw bijdrage dan uit haar bestand verwijderen.