Iedere professional kan via VHZ-online haar of zijn werkervaring of onderzoek te delen. VHZ-online publiceert dit via een vast format. Een redactieraad met deskundigen op diverse terreinen doet suggesties voor de leesbaarheid van een artikel en beoordeelt of de inhoud voldoende valide is. Hieronder staan de richtlijnen voor auteurs en redactie.
De redactie wil zo veel mogelijk professionals die werken met dove, slechthorende cliënten of cliënten met TOS kennis te laten nemen van de inhoud van het magazine. VHZ-online richt zich op een brede doelgroep professionals en belangstellenden in het werkveld auditief/communicatief.
Wij vragen daarom aan de auteurs om een artikel aan te leveren, dat ook goed leesbaar is voor leken en mensen uit de praktijk. De redactie heeft twee formats gemaakt om auteurs op weg te helpen met aanwijzingen en tips. Klik hieronder op de balken met de formats.
Format artikel
1. Titel
De titel geeft de lezer in het kort de juiste indruk van het thema van je artikel. Kort en beknopt, maar ook aantrekkelijk voor de lezer.
2. Lead
In de lead geef je een prikkelende samenvatting. In feite is dit het vervolg van de titel. Het moet lezers motiveren om het hele artikel te lezen. Je geeft de lezer een inkijkje op wat hij of zij kan verwachten. Alle essentiële informatie staat in de lead. Ga uit van de W-vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Probeer minimaal vier W-vragen kort te beantwoorden in de lead. Maximaal 75 woorden.
3. Hoofdvraag
Wat is het onderwerp van het onderzoek?
Wat is het belang van het onderwerp?
Wat weten we al?
Wat weten we nog niet?
Wat is het probleem?
Wat is je plan?
Wat is de onderzoeksvraag?
4. Antwoord op de hoofdvraag
Geef een overzicht van de resultaten, je bevindingen.
Geef betekenis aan de resultaten, zodat de lezer een beeld krijgt.
5.Toelichting en uitwerking
Wat is er onderzocht en/of geanalyseerd?
Hoe is dit gedaan?
Welke methode/techniek is gebruikt?
Toelichtingen en details kun je opnemen in bijlagen.
6. Consequenties, aanbevelingen, discussie
Wat kwam er uit je onderzoek en had je dat ook verwacht?
Wat zijn de belangrijkste bevindingen?
Wat betekenen deze bevindingen?
Wat zijn verklaringen?
Welke kritiek is er mogelijk?
Wat valt er af te leiden of te generaliseren?
Zijn er vergelijkingen met ander onderzoek?
Wat zijn de beperkingen?
Wat is de waarde van het onderzoek?
Hoe nu verder?
Wat kunnen we ermee?
TIP. Lees voor meer informatie en handige tips/tricks: ‘Het schrijven van een wetenschappelijk artikel’ van Van der Zeeuw Tekst en Training, www.focusoptekst.nl.
Format casusbespreking
De titel geeft de lezer in het kort de juiste indruk van het thema van je artikel. Kort en beknopt, maar ook aantrekkelijk voor de lezer.
In de lead geef je een prikkelende samenvatting. In feite is dit het vervolg van de titel. Het moet lezers motiveren om het hele artikel te lezen. Je geeft de lezer een inkijkje op wat hij of zij kan verwachten. Alle essentiële informatie staat in de lead. Ga uit van de W-vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Probeer minimaal vier W-vragen kort te beantwoorden in de lead. Maximaal 75 woorden.
Wie/wat is het onderwerp van de casus?
Wat is het belang van de casus?
Wat weten we al?
Wat weten we nog niet?
Wat is het probleem?
Wat is je plan?
Wie heb je bevraagd met welk resultaat?
Wat is de context?
Wat zijn de belangrijkste bevindingen?
Wat betekenen deze bevindingen?
Wat zijn verklaringen?
Welke kritiek is er mogelijk?
Wat valt er af te leiden of te generaliseren?
Zijn er vergelijkingen met andere casuïstiek?
Hoe nu verder?
Wat kunnen we ermee?
TIP. Lees voor meer informatie en handige tips/tricks: ‘Het schrijven van een wetenschappelijk artikel’ van Van der Zeeuw Tekst en Training, www.focusoptekst.nl.
TIP! Geef de verwachte leestijd van een bijdrage aan door de minimale (= de kale tekst) en maximale (= inclusief de achtergrondinformatie) leestijd in minuten te vermelden
Voorbeeldfiguur
Voorbeeldtabel
De redactie streeft ernaar de inhoud en de stijl van het artikel zodanig te laten zijn, dat de lezers gemakkelijk de toepasbaarheid van de gegeven informatie binnen hun werksituatie kunnen ervaren. Op de volgende manier kunnen auteur en redactie dit bereiken.
Aan het einde van een artikel neemt vhz-online een literatuurlijst op. In de tekst van het artikel kan naar deze lijst verwezen worden met een cijfer tussen vierkante haken [1]
De literatuurlijst moet genummerd zijn en in alfabetische volgorde zijn opgesteld op basis van de achternaam van de eerste auteur. Via de nummering kun je verwijzen vanuit de hoofdtekst naar de literatuur.
Voorbeeld van vermelde boeken:
Voorbeeld uit een tijdschrift:
Je kunt een bijdrage ter publicatie op VHZ-online aanbieden, als je het niet tegelijkertijd aan een ander tijdschrift aanbiedt. Een aangeboden artikel is ook niet eerder elders gepubliceerd. In overleg met de redactie kan het artikel in later stadium in andere tijdschriften worden gepubliceerd onder vermelding van de publicatie op VHZ-online en met een link naar het oorspronkelijke artikel op de website van VHZ-online. De eerste auteur zal om toestemming gevraagd worden om het artikel ook elders te publiceren.
Als jouw artikel op VHZ-online gepubliceerd wordt, geef je de auteursrechten over aan de redactie van VHZ-online. Je kunt via een hyperlink vanaf je eigen internet-pagina of vanuit socials naar je bijdrage op VHZ-online verwijzen. Je kunt je bijdrage afdrukken en gratis verspreiden, met uitdrukkelijke bronvermelding.
Indien je zelf foto’s aanlevert, regel je met de personen die geportretteerd zijn ook het recht om de foto’s te publiceren . Waar mogelijk lever je gegevens van deze personen aan zodat zij na publicatie van de redactie een link naar de publicatie kunnen ontvangen.
Als de redactie besluit jouw bijdrage niet te publiceren, ontvang je hiervan zo spoedig mogelijk bericht. De redactie zal jouw bijdrage dan uit haar bestand verwijderen.