Verschenen PROEFSCHRIFT: de combinatie van elektrisch en akoestisch horen 26 juni 2019 - Leestijd 3 - 5 minuten Elke Devocht onderzocht de voordelen en de uitdagingen van het bimodale horen via elektrische en akoestische stimulatie van het gehoor. arrow--right
Verschenen PROEFSCHRIFT: Listening difficulties in children 4 juni 2019 - Leestijd 3 - 5 minuten Ellen de Wit concludeert in haar proefschrift dat we van het diagnostische label "Auditieve VerwerkingsProblemen (AVP)" moeten afstappen. arrow--right
Verschenen Proefschrift over de vroege detectie van TOS 3 mei 2019 - Leestijd 3 - 5 minuten Babette Diepeveen deed onderzoek naar wat de beste manier is om in Nederland kinderen met TOS op een zo jong mogelijke leeftijd op te sporen. arrow--right
Nieuws “Weerwoord” van Kentalis wint Siméa Innovatieprijs 2019 15 april 2019 - Leestijd 2 - 3 minuten “Weerwoord” van Koninklijke Kentalis is door de bezoekers van het Siméacongres met grote meerderheid gekozen tot winnaar van de Siméa Innovatieprijs 2019. arrow--right
Nieuws Elma Blom ontkracht mythes over taalontwikkeling in haar oratie 11 april 2019 - Leestijd 3 - 5 minuten Op 11 januari 2019 aanvaardde professor Elma Blom haar leerstoel aan de Universiteit Utrecht. In haar oratie ontkracht zij twee hardnekkige mythes over taalontwikkeling. arrow--right
Verschenen BOEK: Peuters en kleuters zijn geen leerlingen 26 november 2018 - Leestijd 3 - 5 minuten Sieneke Goorhuis-Brouwer gunt peuters en kleuters meer spontane groei van de persoonlijkheid, omdat ze daar eigenwaarde aan ontlenen. arrow--right
Nieuws Nieuwe JGZ-richtlijn Taalontwikkeling 26 november 2018 - Leestijd 3 - 5 minuten Deze richtlijn (okt 2018) biedt informatie over de normale taalontwikkeling, mogelijke problemen en risico- en beschermende factoren. arrow--right
Verschenen PROEFSCHRIFT: Onderzoek naar Noonan syndroom 20 november 2018 - Leestijd 2 - 3 minuten Dorothée van Trier onderzocht diverse aspecten van het relatief onbekende Noonan syndroom, dat gepaard gaat met oog- en gehoorafwijkingen. arrow--right
Verschenen PROEFSCHRIFT: Auditieve spraakwaarneming visueel beïnvloed 20 november 2018 - Leestijd 2 - 3 minuten Claudia Lüttke onderzocht de visuele beïnvloeding van de auditieve spraakwaarneming, een fenomeen dat al langer bekend is, maar dat nu met beeldvormende technieken nader beschouwd is. arrow--right
Verschenen PROEFSCHRIFT: Hoe kinderen met een verstandelijke beperking leren lezen 20 november 2018 - Leestijd 2 - 3 minuten Arjan van Tilborg laat zien dat kinderen met een verstandelijke beperking, zij het met een vertraging, wel degelijk kunnen leren lezen op een vergelijkbare manier als kinderen uit het regulier onderwijs. arrow--right
Nieuws Conferentie TDL 2019 2 november 2018 - Leestijd 2 - 3 minuten Van 6 tot en met 8 november 2019 wordt het derde International Conference on Teaching Deaf Learners georganiseerd. Plaats van handeling: De Philharmonie in Haarlem. arrow--right
Verschenen Boek: Evidence Based Practices in Deaf Education 2 november 2018 - Leestijd 2 - 3 minuten Dit boek van Harry Knoors en Marc Marschark is gebaseerd op lezingen tijdens het 2nd International Conference on Teaching Deaf Learners, maart 2017 in Amsterdam. arrow--right
Verschenen OORCHECK.nl en BEDRIJFSOORCHECK.nl onderzocht 6 juli 2018 - Leestijd 2 - 3 minuten Marya Sheikh Rashid heeft evaluaties uitgevoerd naar de bruikbaarheid van twee online gehoortesten die bedoeld zijn als zelfscreening. arrow--right
Verschenen Effect van leeftijd en gehoorverlies op spraak 6 juli 2018 - Leestijd 2 - 5 minuten Xaver Koch deed onderzoek naar het effect van leeftijd en gehoorverlies op de spraakwaarneming en de spraakproductie. arrow--right
Nieuws Auris winnaar Siméa Innovatieprijs 2018 23 april 2018 - Leestijd 2 - 3 minuten “Bo gaat naar de Auris behandelgroep” van Koninklijke Auris Groep heeft de Siméa Innovatieprijs 2018 gewonnen, voor behandelgroep De Zon (NSDSK) en website TOS in Beeld (Kentalis/Auris). arrow--right
Interview Dutch Position Statement Kinderen met Luisterproblemen 12 augustus 2017 - Leestijd 7 - 15 minuten Het Position Statement helpt professionals bij het identificeren, diagnosticeren en behandelen van kinderen met luisterproblemen. VHZ interviewde de drie auteurs. arrow--right
Reportage Opleiding tot audiologieassistent 15 oktober 2016 - Leestijd 5 - 8 minuten De jaarlijkse opleiding tot audiologieassistent begint met een onderdompeldag waarin cursisten kennis maken met het AC en vooral met de mensen voor wie zij zich straks gaan inzetten. arrow--right
Interview Michel Pellen (1977) heeft een TOS 9 augustus 2014 - Leestijd 5 - 10 minuten Michel Pellen (1977) heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Hij zet zich met hart en ziel in voor de belangen van jongeren met TOS. Zelf heeft hij zijn taalproblemen aardig onder de knie gekregen. arrow--right
Reportage Focus op de mogelijkheden, niet op de risico’s 14 juni 2014 - Leestijd 8 - 12 minuten De 1st International Conference on Teaching Deaf Learners in Amsterdam was een succes: de vele overzichten en inzichten waren verhelderend en de boodschap – richt je op wat goed gaat – was inspirerend. arrow--right
Interview “Goed onderwijs draait om kwaliteit in de klas” 14 februari 2014 - Leestijd 8 - 12 minuten Harry Knoors en Marc Marschark schreven een boek over de principes en de praktijk van het lesgeven aan dove en slechthorende kinderen. arrow--right
Reportage Gehoorproblematiek komt op de agenda van VWS 14 oktober 2013 - Leestijd 5 - 7 minuten Het Nationaal Programma Gehooronderzoek 2013-2016 formuleert ideeën voor onderzoek en kwam tot stand in een unieke samenwerking tussen onderzoekers, professionals en patiënten/cliënten. arrow--right
Interview “Wij combineren de goede eigenschappen van verschillende instrumenten tot een nieuwe taalscreening” 14 juni 2013 - Leestijd 5 - 7 minuten Margreet Luinge, lector Kind, Taal & Ontwikkeling aan de Hanzehogeschool Groningen, vertelt over haar onderzoeksprogramma. Eén project behelst de ontwikkeling van een uniform taalscreeningsinstrument voor de JGZ. arrow--right
Interview Levende boeken niet zomaar geschikt voor ESM-leerlingen 14 juni 2010 - Leestijd 8 - 10 minuten Prof.dr. Adriana Bus is specialist op het gebied van preventie en remediatie bij leerproblemen. Nog niet zo lang geleden startte ze onderzoek bij ESM- arrow--right
Reportage Tinnitusloket heeft zich wel bewezen 11 oktober 2008 - Leestijd 5 - 7 minuten Het Tinnitusloket werd in 2005 geopend om mensen die op zoek zijn naar informatie of hulp bij oorsuizen, snel de juiste weg te wijzen. De betrokken partijen zien het nut van het loket. arrow--right