Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie
Tinnitusloket heeft zich wel bewezen
Deel dit artikel

Tinnitusloket heeft zich wel bewezen

11 oktober 2008 - Leestijd 5 - 7 minuten

Het Tinnitusloket werd 3 jaar geleden (2005, red.) geopend om mensen die op zoek zijn naar informatie of hulp bij oorsuizen, snel de juiste weg te wijzen. Binnenkort wordt er geëvalueerd. De betrokken partijen zien het nut van het loket wel in.

page.header_image.alt

Cornel Zwezerijnen, foto Motion

Goedemorgen, met het Tinnitusloket, u spreekt met Gerrie. Wat kan ik voor u doen?” “Hallo, met Sonja. Afgelopen vrijdag was ik in een bar met nogal harde muziek en ik heb nu al een paar dagen een piep in mijn oor. Wat moet ik daaraan doen? Want ik heb er wel ontzettend veel last van.”

Zomaar een vraag die gesteld wordt aan het Tinnitusloket. Gerrie Tamis behandelt maandelijks zo’n 50 telefoontjes waarin mensen vragen om informatie of zoeken naar hulp. Het zijn mensen die in mindere of meerdere mate last hebben van tinnitus, ook wel oorsuizen genoemd. Dat ‘suizen’ moet je ruim nemen: soms is het inderdaad een continu geruis, maar piepen, fluiten, gillen, ronken of bonken komt ook voor. Geluiden in je hoofd waar je geen grip op hebt. Behalve uitleg geven over tinnitus, is geruststellen volgens Gerrie ook een belangrijke functie van het Tinnitusloket. “Soms klinken bellers wat paniekerig. Dan is het goed om aan te geven dat afleiding al veel kan helpen.”

Oké, Sonja, ik begrijp het. Ik kan je wel informatie geven, maar het is ook wel goed om niet teveel op die piep te letten. Vaak gaat het na een paar dagen vanzelf weg. Misschien helpt het om wat afleiding te zoeken.

Lees de reportage

Lees de hele reportage uit 2008 door de PDF te  openen.