Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie
PROEFSCHRIFT: Hoe kinderen met een verstandelijke beperking leren lezen
Deel dit artikel

PROEFSCHRIFT: Hoe kinderen met een verstandelijke beperking leren lezen

20 november 2018 - Leestijd 2 - 3 minuten

Ondanks de gedachte dat kinderen met een verstandelijke beperking niet goed kunnen leren lezen, is dit wel degelijk het geval. Arjan van Tilborg schreef hier zijn proefschrift “Early literacy development in children with intellectual disabilities” over, waarop hij op 23 november 2018 promoveerde aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.

page.header_image.alt

Tekst

Arjan van Tilborg laat zien dat kinderen met een verstandelijke beperking, zij het met een vertraging, wel degelijk kunnen leren lezen op een vergelijkbare manier als kinderen uit het regulier onderwijs. Belangrijk hierin is het klankbewustzijn (in hoeverre kinderen klanken in woorden kunnen herkennen) en de letterkennis die het kind bezit. Daarnaast blijkt dat het non-verbale redeneren, als ook het korte-termijngeheugen belangrijke voorspellers zijn voor het goed kunnen decoderen van woorden. In het hedendaagse (speciaal) onderwijs is het van belang om deze vaardigheden te stimuleren op een manier die past bij het individu. Zodoende kunnen leerkrachten, maar ook ouders er voor zorgen dat het kind zijn of haar leesontwikkeling dusdanig kan ontwikkelen, dat het goed kan functioneren in de hedendaagse, sterk op taal gerichte maatschappij.

CV

Arjan van Tilborg (1987) rondde in 2011 zijn Research Master Behavioural Science af aan de Radboud Universiteit, waarna hij zijn promotieonderzoek naar beginnend leren lezen bij kinderen met een verstandelijke beperking startte. In 2016 is hij begonnen als docent Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht.