TOS in de kinderopvang: hoe staat het ervoor en hoe kan het beter? 18 april 2024 - Leestijd 5 - 10 minuten Volgens professionals in de kinderopvang lukt de vroege signalering van TOS onvoldoende. Dit artikel beschrijft de gevonden knelpunten en ideeën voor verbetering. Naar aanleiding daarvan volgen aanbevelingen voor ZG-professionals. arrow--right
Oratie prof.dr. Elise de Bree 15 december 2022 - Leestijd 3 - 4 minuten Op 9 november 2022 hield prof.dr. Elise de Bree haar inaugurele rede ter aanvaarding van haar hoogleraarschap aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. De Bree pleit voor aandacht voor taal en TOS binnen Passend Onderwijs. arrow--right
Verschenen: artikel over inclusie in regulier en speciaal onderwijs 21 mei 2021 - Leestijd 2 - 7 minuten Jana Vyrastekova: Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften ervaren positieve sociale gevolgen wanneer ze deelnemen aan het reguliere onderwijs. arrow--right
Genomineerd voor innovatieprijs: Kleuterpakket TOS 20 mei 2021 - Leestijd 1 - 7 minuten Het Kleuterpakket TOS van Kentalis is genomineerd voor de Siméa innovatieprijs 2020. Op 1 juni 2021 wordt de winnaar bekend. arrow--right
Binnenlandse tijdschriften juli 2019 5 juli 2019 - Leestijd 3 - 5 minuten Bernadette Vermeij bespreekt verschenen artikelen over de noodzaak tot samenwerken van logopedie en psychiatrie in de jeugdzorg, succesfactoren Passend Onderwijs en een artikel in vakblad VROEG over de opsporing van Taalontwikkelingsstoornissen (TOS). arrow--right
Focus on the BIG PICTURE 16 april 2018 - Leestijd 7 - 10 minuten Onze redacteur Renate van den Berg ging tijdens de ASHA Convention 2017 op zoek naar het grote verhaal, maar vond dat juist de details ook heel waardevol zijn. arrow--right
Binnenlandse tijdschriften feb '18 10 februari 2018 - Leestijd 3 - 5 minuten Bernadette Vermeij, redactielid, heeft voor u in Nederlandse tijdschriften een aantal interessante artikelen gelezen. Deze keer over het meten van luisterinspanning, inclusief onderwijs en goed begrijpend lezen. arrow--right
Succesvolle samenwerking regulier en speciaal onderwijs 8 december 2017 - Leestijd 5 - 10 minuten Zo werkt Passend Onderwijs: in deze reportage laten medewerkers van Kentalis en VierTaal zien hoe ze in Zwolle en Schagen succesvol samenwerken met het regulier onderwijs. arrow--right
Kritisch reflexief gesprek verbetert kwaliteit van pedagogisch handelen 10 juni 2017 - Leestijd 5 - 8 minuten De relatie tussen communicatieve competenties van VSO-leerlingen en de pedagogische sensitiviteit van hun mentor is onderzocht. VHZ was benieuwd naar de effecten van de toepassing van het kritisch reflexief gesprek. arrow--right
Gerda Egtberts: “Doe wat nodig is voor het kind dat onze expertise nodig heeft” 11 februari 2017 - Leestijd 5 - 8 minuten Gerda Egtberts was het gezicht van Siméa op de vele beleidsterreinen binnen “cluster 2”. Ze had een centrale rol in het realiseren van de Richtlijn voor de toelaatbaarheidsbepaling. VHZ interviewde haar bij haar vertrek. arrow--right
Frans Mollee neemt na 25 jaar afscheid van de redactie van VHZ 13 augustus 2016 - Leestijd 5 - 10 minuten Na 25 jaar verliet Frans Mollee de redactie van Van Horen Zeggen. Op drie jaar na was hij al die tijd eindredacteur. In september 2016 ging hij met pensioen en nam Frans afscheid van zijn werk bij de Auris Ambulante Dienst in de regio Noordwest. In een interview blikt hij terug op een aantal thema’s die nog steeds actueel zijn. arrow--right
Interview Bianca van der Horst 10 oktober 2015 - Leestijd 5 - 10 minuten Bianca van der Horst is ervaringsdeskundige en vertelt aan Van Horen Zeggen over passend en inclusief onderwijs, over haar werk voor slechthorende kinderen en over empowerment. arrow--right