Als leerkracht kom je in de klas iedere dag in talrijke situaties terecht waarin je een besluit moet nemen. Soms moet je direct ingrijpen, een andere keer heb je meer tijd om een afweging te maken tussen onder andere het belang van de leerling, de groep, het onderwijsprogramma en je eigen perspectief. Lastig, leert de praktijk en daarom is het belangrijk om regelmatig te reflecteren op je eigen handelen. Kritisch reflexieve gesprekken helpen daarbij. Het is een vorm waarbij je geen tips en adviezen aangereikt krijgt, maar een manier waarin gezocht wordt naar jouw specifieke opvattingen en waarden, waarom je de dingen doet zoals je doet.
Persoonlijke drijfveren
“De opvattingen of waarden die je hebt komen tot uitdrukking in je pedagogisch handelen maar vaak zijn ze impliciet, je bent je er niet van bewust. Vooral niet als je heel snel moet handelen en nauwelijks tijd hebt om na te denken”, stelt Helma de Keijzer, docent en onderzoeker bij Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) en mede-bedenker van de kritisch reflexieve dialoog. “In het onderwijs zijn we niet zo gewend om over deze pedagogische opvattingen in gesprek te gaan. Leerkrachten die advies willen hoe om te gaan met situaties die ze lastig vinden, vragen vaak concrete adviezen. Met snelle oplossingen ben je echter op lange termijn vaak niet geholpen. Ik ben ervan overtuigd dat je een betere aansluiting bij leerlingen krijgt wanneer je zoekt naar je persoonlijke drijfveren en dan kijkt wat je hieraan kunt veranderen of welk pedagogisch handelen daarbij past. Je kunt dan namelijk authentiek blijven en dat moet je zijn wanneer je een goede relatie met je leerlingen wilt opbouwen.”