Zijn inzet beperkte zich niet alleen tot de school waar hij werkte, maar strekte zich uit over de hele sector. Zo was hij jarenlang actief in een werkgroep die zich hard maakte voor het bevorderen van ICT in het cluster 2 onderwijs. Zijn brede inzet en kennis kwamen de redactie van Van Horen Zeggen lange tijd goed van pas. Mede door zijn uitgebreide netwerk, neus voor goede artikelen en enthousiasme kon het magazine zich ontwikkelen tot een belangrijk platform voor kennisuitwisseling. “In onze sector wordt veel kennis ontwikkeld, dat merk ik aan het toenemende aantal inzendingen voor de Siméa Innovatieprijs en in de redactievergaderingen waar iedere keer weer een veelheid aan onderwerpen aan de orde komt.” Op de vraag welke thema’s tijdens zijn eindredacteurschap onderbelicht zijn, antwoordt hij: “De positie van de leerkracht en de betrokkenheid van ouders. Veel professionals erkennen het belang hiervan, maar onderzoek doen we er niet veel naar. Wat vraagt het van een leerkracht om kinderen op school een leuke dag te bezorgen en ze ook nog wat leren? Wat moet je daarvoor kunnen? Hoe kunnen onderwijs en opvoeding zo op elkaar aansluiten dat ze elkaar versterken? Hoe kun je ouders laten meedenken over de invulling van het onderwijs? Ik ben heel blij met het promotieonderzoek dat Anouk Middelkoop in de periode 2016-2020 zal doen naar leerlingen met TOS in het regulier, primair onderwijs en de rol van de leerkracht.” Na een korte pauze vervolgt hij: “Iedereen heeft recht op een volwaardige plek. De vraag is hoe onze leerlingen daarbij het beste geholpen kunnen worden. Daarvoor zijn professionals en ouders onmisbaar.”
Wie is Frans Mollee?
Frans Mollee (65) begon zijn loopbaan op een reguliere school in de Bijlmermeer. “Door de vele verschillende culturen en problemen leek het wel speciaal onderwijs”, zegt hij terugkijkend op die tijd. In 1979 werd hij leerkracht op de Burgemeester de Wildeschool, cluster 2 onderwijs, zoals dat later is gaan heten. Daar ontwikkelde hij zich tot ambulant begeleider. Daarna volgden de Mgr. Hermusschool, waar hij leidinggevende werd, en de Van Gilseschool. De laatste jaren gaf hij leiding aan de Auris Ambulante Dienst in de regio Noordwest. Frans was 25 jaar lid van de redactie van Van Horen Zeggen, waarvan 22 jaar als eindredacteur. Na zijn pensioen gaat Frans weer terug naar Amsterdam Zuidoost om Nederlandse les te geven aan onder andere asielzoekers. “De gretigheid waarmee deze mensen Nederlands willen leren, vind ik fantastisch. Ik zie ernaar uit om daar als vrijwilliger een deel van mijn tijd te besteden.”