De samenwerking tussen VierTaal en het Regius College in Schagen is anders georganiseerd dan in Zwolle. De TOS leerlingen zitten verspreid over de campus van het Regius in dezelfde klassen als de reguliere leerlingen. Bij de start in 2014 is eerst een Plan van Aanpak geschreven, vertelt Klaas de Graaf, teamleider Ambulante Dienst Cluster 2 NHN van VierTaal. “Daarnaast is de onderwijsvoorziening omschreven en op papier gezet wie wat doet. De ambitie en visie van de school is belangrijk voor succes.” Collega en Ambulant Begeleider Sita Hoekstra vertelt verder: “Ook wij ervaren dat leerlingen niet apart behandeld willen worden.” Ze benadrukt dat een goede samenwerking heel belangrijk is. “Docenten moeten mogelijkheden zien. Dit ontstaat doordat er vanuit Viertaal formatie wordt vrijgemaakt voor interne ondersteuning. De AB’er brengt de expertise naar de school toe en neemt samen met de arrangementondersteuner vanuit het Regius College een deel van de belasting over van de docenten. Bij iedere TOS-leerlingen stel je de vraag: wat gaan wij doen.” Ze spreekt met nadruk ‘wij’ uit, waarbij de anderen bevestigen dat ze dit herkennen. Ze vervolgt: “Er is veel mogelijk, maar je moet wel vertrouwen creëren. Dat is ons gelukt.”
Alle vier benadrukken dat de ambitie en visie van de reguliere school essentieel is voor een goede samenwerking. Betsy Gerritsen: “De rollen en verantwoordelijkheden moeten helder zijn. Natuurlijk spreek je af wie wat doet, maar daarvoor moet helder zijn wie waarvoor verantwoordelijk is. Je kunt je voorstellen dat bij bijvoorbeeld co-teaching het goed is om dit van te voren bespreken.”
Klaas de Graaf en Sita Hoekstra vertellen dat een begeleidingsplan daarbij essentieel is. “Ook is goede voorlichting aan alle betrokkenen, bijvoorbeeld docenten en medeleerlingen, vanaf de start belangrijk. Vergeet vooral de ouders hierbij niet te betrekken”, zegt AB’er Hoekstra. “Scholen kunnen bang zijn dat hun gemiddelde resultaat omlaag gaat en dat ze daarop worden afgerekend”, merkt Betsy Gerritsen op. “Maar in de praktijk doen onze leerlingen het goed. De directeur van het Regius College is trots op onze samenwerking”, vult teamleider De Graaf aan.