Conclusie en aanbevelingen
Het doel van het onderzoeksproject 'Samen met Sociaal Domein' was om te onderzoeken hoe de samenwerking tussen de ZG-zorg en de kinderopvang verbeterd kan worden, zodat taalproblemen vroeg gesignaleerd kunnen worden en pedagogisch professionals goede handvatten hebben om kinderen met TOS te ondersteunen.
Uit ons onderzoek blijkt dat kinderen met TOS vaak minder goed mee kunnen doen in de kinderopvang. De pedagogisch professional speelt een sleutelrol in de ontwikkeling en het welbevinden van deze kinderen. Er zijn duidelijke knelpunten in de samenwerking tussen ZG-zorg en de kinderopvang. Ook is er nog onvoldoende kennis over taalontwikkeling/taalproblemen in de kinderopvang en ervaren de pedagogisch professionals geregeld handelingsverlegenheid. Daarnaast is er weinig tijd en ruimte voor deskundigheidsbevordering. De TOS-expertise die vanuit de ZG-zorg gebracht wordt, wordt nog niet altijd effectief verspreid en geborgd. Positief is dat pedagogisch professionals een grote bereidheid tonen om meer te leren over de signalering van taalproblemen en begeleiding van kinderen met TOS. We hebben de volgende aanbevelingen voor ZG-professionals om de samenwerking met de kinderopvang te verbeteren:
Het management moet de urgentie gaan zien om meer kennis over TOS in hun organisatie te brengen
1. Betrek het management bij scholing en begeleiding gericht op TOS
Het management moet de voorwaarden faciliteren om de begeleiding van kinderen met TOS in de kinderopvang te verbeteren, zoals scholing, tijd en financiën. Het management moet de urgentie gaan zien om meer kennis over TOS in hun organisatie te brengen en te borgen. Voor het draagvlak helpt het dat kennis en vaardigheden die pedagogisch professionals leren omtrent TOS voor veel kinderen nuttig zijn, niet alleen voor kinderen met TOS (zie ook aanbeveling 3). Om dit inzicht te vergroten kunnen managers bijvoorbeeld uitgenodigd worden voor een geplande (team)voorlichting.
2. Betrek pedagogisch coaches in ambulante behandeling en voorlichting
Pedagogisch coaches worden bij zorgen over kinderen ingeroepen en spelen dus een belangrijke rol bij de signalering van taalproblemen en ondersteuning van kinderen met TOS. Zij moeten de ZG-professionals dus weten te vinden. Het voordeel van het betrekken van pedagogisch coaches is dat zij veel kinderen zien met zorgvragen en structureler betrokken zijn bij een kind met TOS dan ZG-professionals die tijdelijk ambulante behandeling bieden. Pedagogisch coaches kunnen TOS-expertise ook verspreiden in het team.
3. Laat zien dat de kennis en strategieën voor kinderen met TOS relevant zijn voor de hele groep
De kennis en strategieën die ZG-professionals brengen zijn niet alleen nuttig zijn voor kinderen met TOS, maar ook voor kinderen die thuis weinig gestimuleerd worden of Nederlands als tweede taal verwerven. In feite zijn taalstimulerende technieken helpend voor alle kinderen. Dit gegeven duidelijker communiceren naar de kinderopvang creëert bij pedagogisch professionals mogelijk meer draagvlak voor veranderingen in hun houding en/of aanpak, en bij het management voor structurele veranderingen (zie aanbeveling 1).
4. Laat fysieke materialen en hulpmiddelen achter op de groep om kennis binnen het team te verspreiden en te borgen
Voor meer bekendheid over TOS in de kinderopvang en betere borging van de TOS-expertise kunnen fysieke reminders uitgereikt worden. Bijvoorbeeld een kalender met de verschillende taalstimulerende strategieën en contactgegevens van de ZG-organisatie(s), of kaartjes met reminders. Deze middelen kunnen het gesprek onder pedagogisch professionals over hoe zij de taalontwikkeling kunnen stimuleren op gang brengen of houden.
5. Stem af op de pedagogisch professional en investeer in de relatie
Om TOS-expertise goed over te brengen is gelijkwaardigheid in de relatie met de pedagogisch professional nodig. Aangezien pedagogisch professionals het druk hebben, moet de timing voor kennisoverdracht goed zijn. Ook moet de ZG-professional flexibel zijn en zoveel mogelijk aansluiten bij de leervoorkeuren en het niveau van de pedagogisch professional. Zie Voorkeuren voor deskundigheidsbevordering van pedagogisch professionals voor hun wensen omtrent scholing.
6. Investeer in lokale netwerken en zorg voor korte lijnen en vaste contacten
Het is voor pedagogisch professionals nog niet duidelijk genoeg hoe ze aan kennis over TOS kunnen komen. Bij wie kunnen pedagogisch professionals terecht met hun vragen? En welke cursussen of producten zijn er? Voorlichting door ZG-professionals helpt bij het creëren van meer bekendheid en begrip voor TOS-problematiek en maakt onze organisaties zichtbaarder. Als er eenmaal contact is, geven pedagogisch professionals de voorkeur aan korte lijnen en vaste contactpersonen vanuit de ZG-zorg.
In een interactieve factsheet staan alle adviezen in meer detail beschreven inclusief concrete tips
De uitkomsten van dit onderzoek en de adviezen voor professionals in de ZG-zorg zijn samengevat in een interactieve factsheet. Daarin staan alle adviezen in meer detail beschreven, met concrete tips. De factsheet is gedeeld met alle ZG-organisaties die ambulante behandeling in de kinderopvang bieden. Met de factsheet kan elke organisatie bekijken wat er al gedaan wordt en waar nog verbeterkansen liggen. Het kan ook een hulpmiddel zijn bij het inwerken van nieuwe medewerkers. We hopen dat de factsheet bijdraagt aan betere signalering en ondersteuning van kinderen met TOS in de kinderopvang, zodat zij zich daar optimaal kunnen ontwikkelen.