PROEFSCHRIFT: Gehoorverlies en capability 1 oktober 2024 - Leestijd 4 - 7 minuten Op vrijdag 4 oktober 2024 promoveerde Wouter Rijke aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het proefschrift getiteld On Deafness, Overcoming Deafness, and Capability. Hij onderzocht wat je te weten komt als je met de capability benadering kijkt hoe het gaat met dove/slechthorende mensen die hoortoestellen of een cochleair implantaat dragen. arrow--right
Proefschrift over leren en verwerven van taal bij kinderen met TOS en een hersentumor 23 september 2024 - Leestijd 3 - 5 minuten Op 4 juli 2024 promoveerde Cheyenne Svaldi aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed onderzoek naar het leren van werkwoorden bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en het verband tussen taalproblemen en de hersenstructuur bij deze kinderen. Daarnaast onderzocht ze ook de taalverwerking bij kinderen die behandeld werden voor een tumor in de achterste schedelgroeve, de meest voorkomende tumor bij kinderen. Lees hieronder meer over het onderzoek. arrow--right
De Schoolreis voor jonge kinderen met TOS: van behandelgroep naar school 3 juli 2024 - Leestijd 5 - 10 minuten De start op de basisschool is een spannende stap, zeker voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). In het project TOZ voor TOS zochten onderzoekers uit hoe we de overgang van behandelgroep naar school kunnen vergemakkelijken. Onderzoekers interviewden ouders en namen enquêtes af onder zorg- en onderwijsprofessionals. Op basis van de resultaten maakten de onderzoekers in samenwerking met professionals en ouders De Schoolreis, een digitale routekaart om ouders te begeleiden in de overgang van behandelgroep naar school. arrow--right
Mijn geluk in beeld 1 juli 2024 - Leestijd 10 - 15 minuten In onderzoek naar kwaliteit van leven van mensen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) wordt vaak het perspectief gebruikt van ouders, professionals en andere naasten. In dit Deelkrachtonderzoek wordt juist niet alleen naar dit perspectief gekeken, maar brengen mensen met CMB ook zelf hun kwaliteit van leven in beeld. De resultaten van het onderzoek laten zien dat mensen met CMB, wanneer ze de kans krijgen, goed in staat zijn om te communiceren over wat hen gelukkig maakt. arrow--right
Vaardigheden en kennis van ouders rondom hoortoestelgebruik 18 juni 2024 - Leestijd 10 - 15 minuten Het hoortoestelgebruik van jonge slechthorende kinderen hangt deels af van de kennis en vaardigheden van ouders. Deelkracht onderzocht hoe vaardig ouders van slechthorende kinderen tot 6 jaar zich voelen in hoortoestelgebruik, van wie ze deze vaardigheden leerden en hoe tevreden ouders waren met informatievoorziening. De resultaten van dit onderzoek geven handvatten om ouders te helpen bij het hoortoestelgebruik van hun kind. Deelkracht doet aanbevelingen aan professionals hoe zij ouders nog beter kunnen begeleiden. arrow--right
Diepe hersenstimulatie: een experimentele behandeling voor tinnitus 29 mei 2024 - Leestijd 5 - 10 minuten Tot op heden is er weinig bekend over de onderliggende mechanismen van oorsuizen (tinnitus). De bestaande behandelingen focussen op het verminderen van bijkomende klachten maar nemen het oorsuizen niet weg. Het is bekend dat bij tinnitus veranderingen optreden in de hersenen. Daarom richt deze behandeling, namelijk diepe hersenstimulatie, zich op het onderliggende mechanisme. arrow--right
Motorische vaardigheden van peuters met (een vermoeden van) TOS 28 mei 2024 - Leestijd 15 - 20 minuten Professionals van de NSDSK signaleren bij kinderen met (een vermoeden van) TOS in de vroegbehandeling opvallend vaak problemen in de motoriek. Zij missen aanknopingspunten voor doorverwijzing naar de fysiotherapeut. Ze onderzochten 110 kinderen met TOS van 3 jaar. De prevalentie van motorische problemen was 39%, 2,5 keer zoveel als in een doorsneepopulatie. arrow--right
Buitenlandse tijdschriften april 2024 29 april 2024 - Leestijd 5 - 10 minuten Deze keer las de redactie over een studie naar het verbeteren van de woordenschat en een artikel over het reguleren van eigen gedrag bij kinderen met TOS. Daarnaast een artikel over pedagogische handvatten voor interacties die de taalontwikkeling en linguïstische flexibiliteit van dove en slechthorende leerlingen stimuleren. En tot slot een link naar een artikel over meertaligheid en TOS. arrow--right
TOS in de kinderopvang: hoe staat het ervoor en hoe kan het beter? 18 april 2024 - Leestijd 5 - 10 minuten Volgens professionals in de kinderopvang lukt de vroege signalering van TOS onvoldoende. Dit artikel beschrijft de gevonden knelpunten en ideeën voor verbetering. Naar aanleiding daarvan volgen aanbevelingen voor ZG-professionals. arrow--right
Factoren in ontwikkeling bij kinderen met (een vermoeden van) TOS 17 januari 2024 - Leestijd 15 - 20 minuten Er zijn diverse factoren die de ontwikkeling van kinderen met (een vermoeden van) TOS beïnvloeden. Het is belangrijk om die factoren te kennen om de ontwikkeling te kunnen stimuleren. In verschillende rondes zijn professionals gevraagd om hierin mee te denken. arrow--right
TOS profiel in de tijd 4 september 2023 - Leestijd 12 - 20 minuten Taalproblemen bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) gaan vaak gepaard met een afwijkende ontwikkeling van de executieve functies, de sociale cognitie en een verhoogde kans op sociaal-emotionele problemen. Deze problemen veranderen in aard en ernst gedurende de levensloop. Hier beschrijven we met behulp van een kort literatuuroverzicht en een casus de opzet voor een nieuwe studie ‘TOS profiel in de tijd’. arrow--right
Totstandkoming van de Nederlandse functionele definitie van doofblindheid 5 juli 2023 - Leestijd 10 - 12 minuten Bij doofblindheid is 1 + 1 niet gelijk aan 2; een beperking in horen én zien is méér dan de optelsom van deze verschillende beperkingen. In dit artikel wordt het ontwikkelen van een functionele definitie voor doofblindheid beschreven. arrow--right