De Handreiking Spraakontwikkeling 4-12 jaar in de praktijk 24 oktober 2025 - Leestijd 5 - 10 minuten Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) spreken niet altijd goed verstaanbaar. Wat kun je als logopedist daaraan doen? Dat staat in de Handreiking Spraakontwikkeling 4-12 jaar beschreven voor logopedisten en klinisch linguïsten die werken in de derdelijnszorg of het speciaal onderwijs. arrow--right
Woorden én daden 16 oktober 2025 - Leestijd 5 - 10 minuten In dit artikel doen onderzoekers aanbevelingen voor het werk van ambulante dienstverleners bij het versterken van mondelinge taalvaardigheid in het regulier onderwijs. Vinden dienstverleners dat ze voldoende kennis hebben over mondelinge taalontwikkeling en voelen zij zich vaardig? Deze vragen zijn meegenomen bij het onderzoek. arrow--right
Project Taal in Zicht - waar staan we nu? 12 mei 2025 - Leestijd 10 - 15 minuten Taal in Zicht is een langlopend onderzoeksproject dat kinderen met (een vermoeden van) een taalontwikkelingsstoornis (TOS) volgt, nadat zij een TOS-behandelgroep bezochten. In 2020 bespraken de onderzoekers in VHZ-online voor 333 kinderen het type basisonderwijs dat zij daarna volgden. In dit artikel actualiseren de onderzoekers deze resultaten met de volledige groep deelnemers. Ze delen nieuwe inzichten en blikken vooruit. arrow--right
Bijzondere momenten met zintuigenverhalen 23 april 2025 - Leestijd 15 - 20 minuten De methode 'zintuigenverhalen' is een vorm van voorlezen waarbij je alle zintuigen betrekt en ondersteunde communicatie (OC) gebruikt. De methode is breed toepasbaar wanneer gewone voorleesboeken minder aanspreken of indien vertellen over eigen ervaringen niet goed lukt. In dit artikel lees je hoe je, aan de hand van video-analyse, gedeelde aandacht en plezier kunt herkennen en uitbreiden binnen zintuigenverhalen. arrow--right
Behandeling van niet tot nauwelijks sprekende peuters met een taalontwikkelingsstoornis 11 maart 2025 - Leestijd 15 - 25 minuten Peuters met (een vermoeden van) een taalontwikkelingsstoornis (TOS) die niet tot nauwelijks kunnen spreken hebben vaak een zeer klein lexicon, waardoor hun communicatieve redzaamheid gering is. Deze kinderen hebben effectieve behandeling nodig zodat hun lexicon zo snel mogelijk uitbreidt en daarmee hun communicatieve mogelijkheden groeien. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Taal, beginnende geletterdheid en gedrag bij kinderen met een taalontwikkelings- stoornis 17 januari 2025 - Leestijd 4 - 6 minuten Op 13 december 2024 promoveerde Lisa Verbeek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze onderzocht de taal, beginnende geletterdheid en gedragsproblematiek van jonge tweetalige kinderen met (een vermoeden van) TOS. Hieronder vatten we de belangrijkste resultaten samen. arrow--right
NmG of natuurlijke gebaren? 13 januari 2025 - Leestijd 10 - 15 minuten Zowel uit de literatuur als vanuit het bevragen van professionals blijkt dat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) baat kunnen hebben bij het inzetten van gebaren in de behandeling. In dit artikel gaan we in op de effecten van het gebruik van gebaren op de taalontwikkeling van jonge kinderen met (een vermoeden van) TOS op een behandelgroep. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Gehoorverlies en capability 1 oktober 2024 - Leestijd 4 - 7 minuten Op vrijdag 4 oktober 2024 promoveerde Wouter Rijke aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het proefschrift getiteld On Deafness, Overcoming Deafness, and Capability. Hij onderzocht wat je te weten komt als je met de capability benadering kijkt hoe het gaat met dove/slechthorende mensen die hoortoestellen of een cochleair implantaat dragen. arrow--right
Proefschrift over leren en verwerven van taal bij kinderen met TOS en een hersentumor 23 september 2024 - Leestijd 3 - 5 minuten Op 4 juli 2024 promoveerde Cheyenne Svaldi aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed onderzoek naar het leren van werkwoorden bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en het verband tussen taalproblemen en de hersenstructuur bij deze kinderen. Daarnaast onderzocht ze ook de taalverwerking bij kinderen die behandeld werden voor een tumor in de achterste schedelgroeve, de meest voorkomende tumor bij kinderen. Lees hieronder meer over het onderzoek. arrow--right
De Schoolreis voor jonge kinderen met TOS: van behandelgroep naar school 3 juli 2024 - Leestijd 5 - 10 minuten De start op de basisschool is een spannende stap, zeker voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). In het project TOZ voor TOS zochten onderzoekers uit hoe we de overgang van behandelgroep naar school kunnen vergemakkelijken. Onderzoekers interviewden ouders en namen enquêtes af onder zorg- en onderwijsprofessionals. Op basis van de resultaten maakten de onderzoekers in samenwerking met professionals en ouders De Schoolreis, een digitale routekaart om ouders te begeleiden in de overgang van behandelgroep naar school. arrow--right
Mijn geluk in beeld 1 juli 2024 - Leestijd 10 - 15 minuten In onderzoek naar kwaliteit van leven van mensen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) wordt vaak het perspectief gebruikt van ouders, professionals en andere naasten. In dit Deelkrachtonderzoek wordt juist niet alleen naar dit perspectief gekeken, maar brengen mensen met CMB ook zelf hun kwaliteit van leven in beeld. De resultaten van het onderzoek laten zien dat mensen met CMB, wanneer ze de kans krijgen, goed in staat zijn om te communiceren over wat hen gelukkig maakt. arrow--right
Vaardigheden en kennis van ouders rondom hoortoestelgebruik 18 juni 2024 - Leestijd 10 - 15 minuten Het hoortoestelgebruik van jonge slechthorende kinderen hangt deels af van de kennis en vaardigheden van ouders. Deelkracht onderzocht hoe vaardig ouders van slechthorende kinderen tot 6 jaar zich voelen in hoortoestelgebruik, van wie ze deze vaardigheden leerden en hoe tevreden ouders waren met informatievoorziening. De resultaten van dit onderzoek geven handvatten om ouders te helpen bij het hoortoestelgebruik van hun kind. Deelkracht doet aanbevelingen aan professionals hoe zij ouders nog beter kunnen begeleiden. arrow--right