Onderzoek
In het onderzoeksproject ‘Share a story’ [iii] hebben we onderzocht hoe aandacht en plezier tijdens zintuigenverhalen gestimuleerd kunnen worden. Twaalf voorleesduo’s deden mee in het onderzoek. De duo’s bestonden uit iemand met een auditieve beperking en een verstandelijke beperking, of met een aangeboren beperking in horen en zien (doofblindheid), en een voorlezer. De voorlezer was een professional uit zorg of onderwijs of een ouder. Als onderdeel van dit onderzoek is op basis van literatuur en expert-focusgroepen een kijkwijzer ontwikkeld. Met de kijkwijzer is bij twaalf voorleesduo’s video-analyse gedaan door de voorlezer met een communicatiespecialist (een communicatiedeskundige, logopedist of gedragskundige). Binnen het onderzoek is onderzocht of na twee keer video-analyse met de kijkwijzer meer momenten van gedeelde aandacht, gedeeld plezier, betrokkenheid of meer strategieën zichtbaar waren. De uitkomst van het onderzoek was dat bij tien van de twaalf duo’s een medium tot groot effect zichtbaar was van de video-analyse: de voorlezer zette meer strategieën in, of er was meer gedeeld plezier, gedeelde aandacht, betrokkenheid of een combinatie hiervan zichtbaar. Ook waren alle twaalf voorlezers positief over de methode zintuigenverhalen en deze vorm van video-coaching. Dit onderzoek is uitgevoerd binnen Koninklijke Kentalis, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en gefinancierd door ZonMw. Wil je meer lezen over het onderzoek Share a Story? Klik dan op de gele button hiernaast.