Buitenlandse tijdschriften oktober 2024 28 oktober 2024 - Leestijd 3 - 5 minuten VHZ-redacteuren Elma Blom en Loes Wauters selecteerden voor u enkele interessante artikelen uit internationale vaktijdschriften. Deze keer over de eff arrow--right
Artikel Buitenlandse tijdschriften april 2024 29 april 2024 - Leestijd 5 - 10 minuten Deze keer las de redactie over een studie naar het verbeteren van de woordenschat en een artikel over het reguleren van eigen gedrag bij kinderen met TOS. Daarnaast een artikel over pedagogische handvatten voor interacties die de taalontwikkeling en linguïstische flexibiliteit van dove en slechthorende leerlingen stimuleren. En tot slot een link naar een artikel over meertaligheid en TOS. arrow--right
Verschenen Buitenlandse tijdschriften november 2023 14 november 2023 - Leestijd 3 - 5 minuten De redactie vond drie interessante artikelen in buitenlandse tijdschriften over de taalontwikkeling van meertalige kinderen, een effectstudie naar het leren van zinsconstructies en het verbale en kortetermijngeheugen bij dove en slechthorende volwassenen. Lees hier meer over deze interessante publicaties. arrow--right
Verschenen Buitenlandse tijdschriften april 2023 30 april 2023 - Leestijd 3 - 5 minuten VHZ-redacteuren Elma Blom, Constance Vissers, Loes Wauters en Rob Zwitserlood selecteerden voor u enkele interessante artikelen uit internationale vak arrow--right
Artikel Passend onderwijs in de Twinschool 2 februari 2009 - Leestijd 10 - 20 minuten De Twinschool in Vught is een samenwerkingsverband tussen Viataal Talent, een school voor dove en slechthorende leerlingen, en basisschool De Sc arrow--right
Themakatern THEMA: Evidence-based, wat een feest! 14 februari 2014 - Leestijd 30 - 40 minuten In dit themakatern 2014 wordt het onderwerp ‘Evidence-based’ vanuit diverse kanten belicht: met artikelen, interviews, reportages en ideeën voor informatieve boeken en (digitale) leermiddelen. arrow--right
Artikel Helpt videocoaching bij leesonderwijs aan dove leerlingen? 14 december 2012 - Leestijd 15 - 18 minuten In dit artikel wordt het vervolg van het project ‘Optimaliseren van het leesonderwijs’ besproken waarin de implementatie is getoetst van de dvd ‘Leesonderwijs aan dove en slechthorende leerlingen’. arrow--right
Artikel Leesprofielen voor dove en slechthorende volwassenen 14 oktober 2017 - Leestijd 20 - 30 minuten Onderzoek naar de leesvaardigheid en leesbehoeften van dove en slechthorende volwassenen wees uit dat zij in drie groepen kunnen worden ingedeeld: zwakke, oppervlakkige en begrijpende lezers. arrow--right
Artikel Nederlandse Gebarentaal als tweede taal op school 13 juni 2015 - Leestijd 20 - 29 minuten In dit artikel wordt verslag gedaan van het Kentalis project ‘NGT als T2 op school’ waarin slechthorende en dove leerlingen op Kentalis Rotsoord SO twintig lessen NGT als tweede taal (T2) kregen aangeboden van een dove docent, een native signer. arrow--right
Artikel Interactief voorlezen met dove en slechthorende peuters 10 oktober 2015 - Leestijd 15 - 25 minuten Met name bij dove en slechthorende kinderen kunnen ouders met voorlezen bijdragen aan de taalontwikkeling. Daarbij is het van belang dat ze dit op een goede, interactieve manier doen. Dat kan met traditionele prentenboeken, maar ook met digitale versies op de iPad. arrow--right