Translanguaging Framework for Deaf Education
In dit artikel introduceren de auteurs het Translanguaging Framework for Deaf Education (TFDE). Dit raamwerk biedt pedagogische handvatten voor interacties die de taalontwikkeling en linguïstische flexibiliteit van dove en slechthorende leerlingen stimuleren. Translanguaging is de manier waarop tweetalige en meertalige mensen hun volledige repertoire aan communicatiemiddelen inzetten om in communicatie tot betekenis te komen.
De auteurs benadrukken het belang van het erkennen en versterken van de unieke en flexibele communicatierepertoires die leerlingen met zich meebrengen. En ze zien hierin een duidelijke rol voor onderwijs om de talige toolbox van leerlingen uit te breiden om in interacties tegemoet te kunnen komen aan de behoeften van de communicatiepartner.
Vanuit deze definitie en de overtuiging over de rol van onderwijs wordt vervolgens het raamwerk geïntroduceerd en worden de vijf onderdelen ervan toegelicht. Ze worden hier kort toegelicht, maar voor een uitgebreide beschrijving verwijzen we naar het artikel zelf:
- Erkennen van de individuele communicatierepertoires: translanguaging begint niet vanuit een bepaalde taal of talen, maar gaat uit van de verschillende communicatierepertoires van de leerlingen. Het is van belang dat de leerkracht deze erkent en waardeert.
- Tot wederzijds begrip komen: wanneer leerlingen elkaar niet begrijpen, wordt eerst vanuit de initiële communicatierepertoires gewerkt aan wederzijds begrip. Pas als dat wederzijdse begrip er is, wordt er taal aan gekoppeld.
- Metalinguïstische kennis opbouwen: als er wederzijds begrip is, wordt er gewerkt aan de metalinguïstische kennis en het uitbreiden van het communicatierepertoire van leerlingen. Leerlingen leren dat er meerdere manieren zijn om een boodschap over te brengen en leren over de verschillen en overeenkomsten tussen talen.
- Communiceren met extern publiek: uiteindelijk moeten leerlingen in verschillende contexten kunnen communiceren en moeten ze leren hoe ze hun communicatie aanpassen aan het publiek waar ze zich op richten.
- Kritisch bekijken van de sociale context: leerkrachten moeten zich bewust zijn van de context binnen en buiten hun klas en mogelijke ongelijkheid daarin herkennen en aanpakken.
Het in de klas bespreken van hezelfde taalaspect uit twee verschillende talen stimuleert het metalinguistisch bewustzijn van leerlingen
In het artikel worden vervolgens voorbeelden van toepassingen in het onderwijs gegeven. Het is een vrij lang en complex artikel, maar zeker de moeite waard om in het onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen kennis van te nemen en te bekijken hoe dit in praktijk wordt gebracht.
Wolbers, K., Holcomb, L., & Hamman-Ortiz, L. (2023). Translanguaging Framework for Deaf Education. Languages, 8(1), 59.
Kijk hier voor het hele artikel: https://doi.org/10.3390/languages8010059