Twee bijzonder hoogleraren, één missie 5 september 2025 - Leestijd 5 - 7 minuten In de afgelopen jaren zijn er twee bijzondere leerstoelen ingesteld. Het doel is om zorg en onderwijs voor dove en slechthorende kinderen te verbeteren, en de kennis rondom dove en slechthorende kinderen te vergroten. De leerstoelen worden bekleed door Loes Wauters en Evelien Dirks. VHZ ging met hen in gesprek over hun onderzoek, hun samenwerking en de verbinding tussen de leerstoelen. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Pulsatiele tinnitus 8 augustus 2025 - Leestijd 5 - 7 minuten Een klein deel van de mensen met tinnitus hoort een geluid dat synchroon loopt met de hartslag: pulsatiele tinnitus. Dit kan leiden tot hinder en bezorgdheid bij patiënten die vaak een KNO-arts raadplegen. Een mogelijke oorzaak is een afwijkende bloedstroom in de bloedvaten rondom het oor. Om deze afwijkingen op te sporen, ondergaan patiënten vaak meerdere beeldvormende onderzoeken. arrow--right
Binnenlandse tijdschriften juni 2025 16 juni 2025 - Leestijd 4 - 6 minuten Redactieleden Renate van den Berg en Bernadette Vermeij lazen enkele interessante artikelen in Nederlandse vakbladen en andere websites. Deze keer een artikel uit Vroeg over de toegevoegde waarde van naverteltaken in spontane taalanalyses bij jonge kinderen en in het Hoormij Magazine een artikel over een nieuwe Richtlijn Tinnitus. arrow--right
Project Taal in Zicht - waar staan we nu? 12 mei 2025 - Leestijd 10 - 15 minuten Taal in Zicht is een langlopend onderzoeksproject dat kinderen met (een vermoeden van) een taalontwikkelingsstoornis (TOS) volgt, nadat zij een TOS-behandelgroep bezochten. In 2020 bespraken de onderzoekers in VHZ-online voor 333 kinderen het type basisonderwijs dat zij daarna volgden. In dit artikel actualiseren de onderzoekers deze resultaten met de volledige groep deelnemers. Ze delen nieuwe inzichten en blikken vooruit. arrow--right
Bijzondere momenten met zintuigenverhalen 23 april 2025 - Leestijd 15 - 20 minuten De methode 'zintuigenverhalen' is een vorm van voorlezen waarbij je alle zintuigen betrekt en ondersteunde communicatie (OC) gebruikt. De methode is breed toepasbaar wanneer gewone voorleesboeken minder aanspreken of indien vertellen over eigen ervaringen niet goed lukt. In dit artikel lees je hoe je, aan de hand van video-analyse, gedeelde aandacht en plezier kunt herkennen en uitbreiden binnen zintuigenverhalen. arrow--right
Buitenlandse tijdschriften april 2025 9 april 2025 - Leestijd 5 - 10 minuten VHZ-redacteuren Elma Blom en Loes Wauters selecteerden voor u enkele interessante artikelen uit internationale vaktijdschriften. Deze keer over pragmatiek bij dove en slechthorende kinderen en de waarde van uitgelokte taal bij het herkennen van TOS bij meertalige kinderen. arrow--right
Behandeling van niet tot nauwelijks sprekende peuters met een taalontwikkelingsstoornis 11 maart 2025 - Leestijd 15 - 25 minuten Peuters met (een vermoeden van) een taalontwikkelingsstoornis (TOS) die niet tot nauwelijks kunnen spreken hebben vaak een zeer klein lexicon, waardoor hun communicatieve redzaamheid gering is. Deze kinderen hebben effectieve behandeling nodig zodat hun lexicon zo snel mogelijk uitbreidt en daarmee hun communicatieve mogelijkheden groeien. arrow--right
Binnenlandse tijdschriften maart 2025 10 maart 2025 - Leestijd 5 - 10 minuten Redactieleden Renate van den Berg en Bernadette Vermeij lazen enkele interessante artikelen in Nederlandse vakbladen. Deze keer een artikel uit Vroeg over de herkenning van TOS bij meertalige kinderen en over het gebruik van een nieuw type beengeleider hoortoestel, de ADHEAR. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Taal, beginnende geletterdheid en gedrag bij kinderen met een taalontwikkelings- stoornis 17 januari 2025 - Leestijd 4 - 6 minuten Op 13 december 2024 promoveerde Lisa Verbeek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze onderzocht de taal, beginnende geletterdheid en gedragsproblematiek van jonge tweetalige kinderen met (een vermoeden van) TOS. Hieronder vatten we de belangrijkste resultaten samen. arrow--right
NmG of natuurlijke gebaren? 13 januari 2025 - Leestijd 10 - 15 minuten Zowel uit de literatuur als vanuit het bevragen van professionals blijkt dat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) baat kunnen hebben bij het inzetten van gebaren in de behandeling. In dit artikel gaan we in op de effecten van het gebruik van gebaren op de taalontwikkeling van jonge kinderen met (een vermoeden van) TOS op een behandelgroep. arrow--right
Buitenlandse tijdschriften oktober 2024 28 oktober 2024 - Leestijd 3 - 5 minuten VHZ-redacteuren Elma Blom en Loes Wauters selecteerden voor u enkele interessante artikelen uit internationale vaktijdschriften. Deze keer over de effecten van behandeling van kinderen met TOS in hun thuistaal. En een studie naar dove en slechthorende kinderen die een verhaal moeten navertellen. Wat werkt beter: het verhaal uit een boek navertellen of na het zien van een video met audio? arrow--right
PROEFSCHRIFT: Gehoorverlies en capability 1 oktober 2024 - Leestijd 4 - 7 minuten Op vrijdag 4 oktober 2024 promoveerde Wouter Rijke aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het proefschrift getiteld On Deafness, Overcoming Deafness, and Capability. Hij onderzocht wat je te weten komt als je met de capability benadering kijkt hoe het gaat met dove/slechthorende mensen die hoortoestellen of een cochleair implantaat dragen. arrow--right