Kennis krijgt extra waarde als ze leidt tot verbetering 3 november 2025 - Leestijd 5 - 10 minuten VHZ bestaat 65 jaar. Aanleiding voor hoofdredacteur Marike Kempen om terug te blikken met haar voorganger Marjan Bruins. In dit derde gesprek schuift ook Natasja Kroon aan. Dat doet zij als voorzitter van Partners in Verstaan, het samenwerkingsverband achter VHZ-online. Hoe ontwikkelde dit platform zich? Hoe verzamelt en deelt het kennis? En waar liggen kansen? ‘Goede ideeën mogen niet op één plek blijven hangen.’ arrow--right
Over TOS valt nog veel te ontdekken 30 oktober 2025 - Leestijd 5 - 7 minuten VHZ bestaat 65 jaar. Aanleiding voor hoofdredacteur Marike Kempen om terug te blikken met haar voorganger Marjan Bruins. Dit tweede gesprek gaat over TOS (taalontwikkelingsstoornis). Wat veranderde er sinds 1960 op dit vlak? Hoe speelde VHZ daarop in? En wat zijn belangrijke lessen uit het verleden? ‘Begeleiding bij TOS vereist aandacht voor het hele kind – niet enkel voor taal.’ arrow--right
De Handreiking Spraakontwikkeling 4-12 jaar in de praktijk 24 oktober 2025 - Leestijd 5 - 10 minuten Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) spreken niet altijd goed verstaanbaar. Wat kun je als logopedist daaraan doen? Dat staat in de Handreiking Spraakontwikkeling 4-12 jaar beschreven voor logopedisten en klinisch linguïsten die werken in de derdelijnszorg of het speciaal onderwijs. De projectgroep Spraakmakend van Deelkracht (a) heeft een werkwijze voor diagnostiek en behandeling van spraakproductieproblemen voor kinderen van vier jaar en ouder uitgewerkt. De werkwijze wordt aan de hand van de fictieve casus Peter in dit artikel uitgelegd. arrow--right
Woorden én daden 16 oktober 2025 - Leestijd 5 - 10 minuten Hoe vaardig voelen Ambulant Dienstverleners (AD’ers) zich over hun eigen kennis op het gebied van mondelinge taalvaardigheid bij kinderen met ee arrow--right
Vooruitgang vereist taal, technologie én erkenning 2 oktober 2025 - Leestijd 8 - 10 minuten VHZ bestaat 65 jaar. Aanleiding voor hoofdredacteur Marike Kempen om terug te blikken met haar voorganger Marjan Bruins. Hun eerste gesprek gaat over doofheid en slechthorendheid (DSH). Wat veranderde er op dit vlak sinds 1960? Hoe ging VHZ hiermee om? En wat valt er te leren uit dat verleden? ‘Vooruitgang vereist taal, technologie én erkenning.’ arrow--right
Twee bijzonder hoogleraren, één missie 5 september 2025 - Leestijd 5 - 7 minuten In de afgelopen jaren zijn er twee bijzondere leerstoelen ingesteld. Het doel is om zorg en onderwijs voor dove en slechthorende kinderen te verbeteren, en de kennis rondom dove en slechthorende kinderen te vergroten. De leerstoelen worden bekleed door Loes Wauters en Evelien Dirks. VHZ ging met hen in gesprek over hun onderzoek, hun samenwerking en de verbinding tussen de leerstoelen. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Pulsatiele tinnitus 8 augustus 2025 - Leestijd 5 - 7 minuten Een klein deel van de mensen met tinnitus hoort een geluid dat synchroon loopt met de hartslag: pulsatiele tinnitus. Dit kan leiden tot hinder en bezorgdheid bij patiënten die vaak een KNO-arts raadplegen. Een mogelijke oorzaak is een afwijkende bloedstroom in de bloedvaten rondom het oor. Om deze afwijkingen op te sporen, ondergaan patiënten vaak meerdere beeldvormende onderzoeken. arrow--right
Binnenlandse tijdschriften juni 2025 16 juni 2025 - Leestijd 4 - 6 minuten Redactieleden Renate van den Berg en Bernadette Vermeij lazen enkele interessante artikelen in Nederlandse vakbladen en andere websites. Deze keer een artikel uit Vroeg over de toegevoegde waarde van naverteltaken in spontane taalanalyses bij jonge kinderen en in het Hoormij Magazine een artikel over een nieuwe Richtlijn Tinnitus. arrow--right
Project Taal in Zicht - waar staan we nu? 12 mei 2025 - Leestijd 10 - 15 minuten Taal in Zicht is een langlopend onderzoeksproject dat kinderen met (een vermoeden van) een taalontwikkelingsstoornis (TOS) volgt, nadat zij een TOS-behandelgroep bezochten. In 2020 bespraken de onderzoekers in VHZ-online voor 333 kinderen het type basisonderwijs dat zij daarna volgden. In dit artikel actualiseren de onderzoekers deze resultaten met de volledige groep deelnemers. Ze delen nieuwe inzichten en blikken vooruit. arrow--right
Bijzondere momenten met zintuigenverhalen 23 april 2025 - Leestijd 15 - 20 minuten De methode 'zintuigenverhalen' is een vorm van voorlezen waarbij je alle zintuigen betrekt en ondersteunde communicatie (OC) gebruikt. De methode is breed toepasbaar wanneer gewone voorleesboeken minder aanspreken of indien vertellen over eigen ervaringen niet goed lukt. In dit artikel lees je hoe je, aan de hand van video-analyse, gedeelde aandacht en plezier kunt herkennen en uitbreiden binnen zintuigenverhalen. arrow--right
Buitenlandse tijdschriften april 2025 9 april 2025 - Leestijd 5 - 10 minuten VHZ-redacteuren Elma Blom en Loes Wauters selecteerden voor u enkele interessante artikelen uit internationale vaktijdschriften. Deze keer over pragmatiek bij dove en slechthorende kinderen en de waarde van uitgelokte taal bij het herkennen van TOS bij meertalige kinderen. arrow--right
Behandeling van niet tot nauwelijks sprekende peuters met een taalontwikkelingsstoornis 11 maart 2025 - Leestijd 15 - 25 minuten Peuters met (een vermoeden van) een taalontwikkelingsstoornis (TOS) die niet tot nauwelijks kunnen spreken hebben vaak een zeer klein lexicon, waardoor hun communicatieve redzaamheid gering is. Deze kinderen hebben effectieve behandeling nodig zodat hun lexicon zo snel mogelijk uitbreidt en daarmee hun communicatieve mogelijkheden groeien. arrow--right