Proefschrift: Taalproductie en cognitieve vaardigheden bij tweetalige kinderen in Nederland 26 juli 2022 - Leestijd 2 - 5 minuten Op 16 september 2022 promoveert Mona Timmermeister aan de Universiteit Utrecht op haar proefschrift: 'Language production and cognitive abilities in child heritage speakers' arrow--right
Onbekend maakt onbegrepen: meer weten over het 22q11.2 deletiesyndroom 12 juli 2022 - Leestijd 15 - 20 minuten De kans bestaat dat je nog nooit gehoord hebt van het 22q11.2 deletiesyndroom (22q11DS). Het is tijd om daar verandering in te brengen. 22q11DS komt namelijk relatief veel voor. Dit artikel gaat in op de kenmerken in de spraak-taalontwikkeling van deze kinderen. arrow--right
Vertelvaardigheid bij TOS, Meertaligheid en TOS, TOS in historisch perspectief 12 juli 2022 - Leestijd 5 - 12 minuten Op 25 mei 2022 ging een mooi symposium ging vooraf aan de oratie van prof. dr. Constance Vissers. Drie onderdelen van dit symposium zijn door de redactie opgetekend. Twee sprekers gingen in op de meest recente ontwikkelingen rondom TOS en Harry Knoors schetste TOS-ESM in historisch perspectief. arrow--right
Binnenlandse tijdschriften mei 2022 25 mei 2022 - Leestijd 1 - 3 minuten VHZ-onlne las in andere tijdschriften over de samenwerking tussen leraren en ouders enerzijds en tussen logopedisten en ouders anderzijds om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Verder een artikel over de zinsherhaaltaak. arrow--right
Een descriptieve grammatica van de Nederlandse Gebarentaal 13 januari 2022 - Leestijd 10 - 15 minuten Van veel gesproken talen zijn descriptieve beschrijven al tijden beschikbaar, maar voor veel gebarentalen nog niet. Hoog tijd, dus. Ulrika Klomp is op 5 maart 2021 gepromoveerd op een descriptieve grammatica van de Nederlandse Gebarentaal (NGT). In dit artikel gaat zij in op de achtergronden en ontstaansgeschiedenis van NGT, het klanksysteem, de morfologie en syntax van NGT. arrow--right
Overstap naar nieuwe taaltest, de CELF-5-NL 15 juli 2021 - Leestijd 10 - 15 minuten Logopedisten die met kinderen en jongeren werken, staan voor de overstap naar een nieuwe taaltest, de CELF-5-NL. De test is positief beoordeeld door de COTAN. Waar moet je op letten als je deze vernieuwde testbatterij gaat gebruiken? arrow--right
Gerda Bruinsma: “Logopedisten moeten de lead hebben” 31 mei 2021 - Leestijd 5 - 10 minuten Volgens Gerda Bruinsma – logopedist en onderzoeker aan de HU – is het wenselijk dat logopedisten meer behandeltijd besteden aan grammaticale problemen bij kinderen met TOS. Bruinsma trainde logopedisten in het werken met Communicatieve TaalTherapie (CTT): “Logopedisten hebben een stevige kennisbasis van grammatica nodig”. arrow--right
Congres Partners in Verstaan 2021 4 mei 2021 - Leestijd 3 - 5 minuten Het Siméacongres gaat voortaan verder als Congres Partners in Verstaan, hèt congres voor de sector auditief/communicatief. Uniek in Nederland. Dit jaar in een combinatie van online en fysieke bijeenkomsten. Met een rondetafelbijeenkomst op 1 juni. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Waarom verandert onze woordenschat? 17 februari 2021 - Leestijd 2 - 5 minuten De ontwikkeling van woordenschat bij jonge kinderen wordt beïnvloed door meerdere genetische factoren en een aantal van hen speelt ook een rol in latere taal-, lees- en cognitieve vaardigheden. Daarnaast zijn genetische relaties met ontwikkelingsstoornissen erg complex. Ellen Verhoef beschrijft dit in haar proefschrift. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Het effect van het gebruik van verschillende taalmodaliteiten 29 januari 2021 - Leestijd 2 - 3 minuten Op vrijdag 12 maart 2021 verdedigt Francie Manhardt MA haar proefschrift met de titel "A tale of two modalities : How modality shapes language production and visual attention". Zij heeft onderzoek gedaan naar het effect van het gebruik van verschillende soorten talen (modaliteiten) op hun kijk op de wereld. arrow--right
Het ontdekken van patronen: relatie tussen statistisch leren en taalvaardigheid 19 oktober 2020 - Leestijd 5 - 10 minuten Imme Lammertink is onlangs gepromoveerd op onderzoek naar de relatie tussen statistisch leren en taalvaardigheid in kinderen met en zonder TOS. Wat zijn de definitieve conclusies en hoe verhouden deze zich tot de klinische relevante van statistisch leren? arrow--right
Peuters en kleuters met problemen in de spraakklankontwikkeling 15 oktober 2020 - Leestijd 15 - 25 minuten Jonge kinderen met (een vermoeden van) een taalontwikkelingsstoornis (TOS) spreken vaak niet goed verstaanbaar. Zij hebben regelmatig problemen in de... arrow--right