Proefschrift over leren en verwerven van taal bij kinderen met TOS en een hersentumor 23 september 2024 - Leestijd 3 - 5 minuten Op 4 juli 2024 promoveerde Cheyenne Svaldi aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed onderzoek naar het leren van werkwoorden bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en het verband tussen taalproblemen en de hersenstructuur bij deze kinderen. Daarnaast onderzocht ze ook de taalverwerking bij kinderen die behandeld werden voor een tumor in de achterste schedelgroeve, de meest voorkomende tumor bij kinderen. Lees hieronder meer over het onderzoek. arrow--right
De Schoolreis voor jonge kinderen met TOS: van behandelgroep naar school 3 juli 2024 - Leestijd 5 - 10 minuten De start op de basisschool is een spannende stap, zeker voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). In het project TOZ voor TOS zochten onderzoekers uit hoe we de overgang van behandelgroep naar school kunnen vergemakkelijken. Onderzoekers interviewden ouders en namen enquêtes af onder zorg- en onderwijsprofessionals. Op basis van de resultaten maakten de onderzoekers in samenwerking met professionals en ouders De Schoolreis, een digitale routekaart om ouders te begeleiden in de overgang van behandelgroep naar school. arrow--right
Vacature lid redactieraad 24 januari 2024 - Leestijd 2 - 4 minuten Wil jij ontwikkelingen op het gebied van gehoor en audiologie met anderen delen? Wordt dan lid van de redactieraad van vhz-online. Met ca. tien andere experts zoek en beoordeel je nieuwe bijdrages. arrow--right
BOEK: Van taboe naar erkenning. Een leven vol gebaren van Henk Betten 3 januari 2024 - Leestijd 5 - 10 minuten Henk Betten publiceerde onlangs zijn nieuwste boek: 'Van taboe naar erkenning. Een leven vol gebaren'. VHZ-online zocht hem op in de Koninklijke bibliotheek om meer over het boek te weten te komen. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Studiesucces van dove- en slechthorende studenten in het regulier hoger onderwijs 16 juni 2023 - Leestijd 2 - 3 minuten Op 14 juni 2023 promoveerde Kirsten van den Heuij . Zij onderzocht de academische prestaties en ervaringen van dove- of slechthorende studenten in het regulier hoger onderwijs en in hoeverre de toegang tot academische taal hun onderwijsloopbaan beïnvloedt. arrow--right
Binnenlandse tijdschriften mei 2023 30 mei 2023 - Leestijd 2 - 3 minuten Deze keer een artikel over recht op onderwijs voor D/SH leerlingen en een artikel over spelling bij kinderen met dyslexie en kinderen met een TOS. arrow--right
Binnenlandse tijdschriften maart 2023 21 maart 2023 - Leestijd 2 - 3 minuten Deze keer een artikel over recht op onderwijs voor D/SH leerlingen en een artikel over spelling bij kinderen met dyslexie en kinderen met een TOS. arrow--right
De week van inclusief onderwijs: Wat kan wel? 21 februari 2023 - Leestijd 3 - 5 minuten In de ‘week van inclusief onderwijs’ 2023 staat ook onderwijs aan leerlingen met auditieve en visuele beperkingen centraal. Twee onderzoekers van het College van de Rechten van de Mens presenteren hun onderzoeksrapport over het recht op onderwijs voor D/SH leerlingen. Deelnemers aan het debat zijn twee oud-leerlingen en twee directeuren onderwijs. arrow--right
Oratie prof.dr. Elise de Bree 15 december 2022 - Leestijd 3 - 4 minuten Op 9 november 2022 hield prof.dr. Elise de Bree haar inaugurele rede ter aanvaarding van haar hoogleraarschap aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. De Bree pleit voor aandacht voor taal en TOS binnen Passend Onderwijs. arrow--right
Gebaren leren in het regulier onderwijs: "Hoe gaan we die kinderen bereiken?" 3 november 2022 - Leestijd 3 - 5 minuten De meeste dove en slechthorende (D/SH) kinderen gaan tegenwoordig naar het regulier onderwijs, waar ze geen gebaren(taal) leren. Maar gebarentaal is ook voor deze kinderen belangrijk. Daarom werken Kentalis en Auris binnen Deelkracht samen aan de online gebarencursus S I G N: Samen Inclusief Gebaren en Netwerken. arrow--right
Een kijkje in de derdelijns praktijk: morfosyntactische stoornissen bij kinderen met TOS 20 januari 2022 - Leestijd 10 - 20 minuten Stoornissen in de morfosyntaxis zijn een kernprobleem bij kinderen met TOS. Uit onderzoek blijkt dat logopedisten en klinisch linguïsten verschillen in hoe zij morfosyntactische stoornissen bij kinderen diagnosticeren en behandelen. Lees hierover meer. arrow--right
Alice Geessinck: “Er is een groot tekort aan gebarentaalvaardige leraren” 25 mei 2021 - Leestijd 5 - 10 minuten Eind vorig jaar kreeg Alice Geessinck de Sam Pattipeiluhu prijs voor haar inzet voor het dovenonderwijs. Alice was regiodirecteur bij Auris. VHZ interviewde haar over het onderwijs aan dove kinderen: “Het kan niet zonder doof personeel”. arrow--right