Buitenlandse tijdschriften januari 2024 30 januari 2024 - Leestijd 3 - 5 minuten VHZ-redacteuren Rob Zwitserlood en Elma Blom selecteerden voor u enkele interessante artikelen uit internationale vaktijdschriften. Deze keer over conversational recasts, het teruggeven van een kinderuiting en over kwaliteit van taal. Een kritische blik op ons normatieve kader. arrow--right
Proefschrift: Geluid en trillingen in akoestische gehoorimplantaten 27 oktober 2022 - Leestijd 1 - 3 minuten Christiane D'Hondt onderzocht specifieke aspecten van twee akoestische gehoorimplantaten. Over de vier studies publiceerde zij in haar proefschrift. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Het effect van het gebruik van verschillende taalmodaliteiten 29 januari 2021 - Leestijd 2 - 3 minuten Op vrijdag 12 maart 2021 verdedigt Francie Manhardt MA haar proefschrift met de titel "A tale of two modalities : How modality shapes language production and visual attention". Zij heeft onderzoek gedaan naar het effect van het gebruik van verschillende soorten talen (modaliteiten) op hun kijk op de wereld. arrow--right
Sprong Vooruit 20 jaar expertisegroep voor onderwijs 20 november 2018 - Leestijd 8 - 12 minuten Sprong Vooruit bestaat 20 jaar. In 1998 kregen de doveninstituten vier jaar de tijd om leerplannen te maken voor Nederlands, NGT en wat toentertijd dovencultuur heette. Nu is Sprong Vooruit nog steeds actief. VHZ-online interviewde een aantal betrokkenen. arrow--right
Uit het oor, in het hoofd 11 juni 2018 - Leestijd 8 - 10 minuten Het is bekend dat ons gehoor zelf geluid produceert: otoakoestische emissies (OAEs) enerzijds en tinnitus anderzijds. Soms is er sprake van een hallucinatie. Op een symposium ter gelegenheid van het afscheid van audioloog van Zanten, kwamen deze onderwerpen aan de orde. arrow--right
Kritisch reflexief gesprek verbetert kwaliteit van pedagogisch handelen 10 juni 2017 - Leestijd 5 - 8 minuten De relatie tussen communicatieve competenties van VSO-leerlingen en de pedagogische sensitiviteit van hun mentor is onderzocht. VHZ was benieuwd naar de effecten van de toepassing van het kritisch reflexief gesprek. arrow--right
Gerda Egtberts: “Doe wat nodig is voor het kind dat onze expertise nodig heeft” 11 februari 2017 - Leestijd 5 - 8 minuten Gerda Egtberts was het gezicht van Siméa op de vele beleidsterreinen binnen “cluster 2”. Ze had een centrale rol in het realiseren van de Richtlijn voor de toelaatbaarheidsbepaling. VHZ interviewde haar bij haar vertrek. arrow--right
Anna Hinkema, Leraar van het Jaar 2016: “Onze leerlingen moeten meer zichtbaar worden” 10 december 2016 - Leestijd 5 - 7 minuten Begin oktober 2016 is Anna Hinkema, werkzaam voor Kentalis op de Dr. J. de Graafschool in Groningen en bij de Ambulante Dienst, gekozen tot de beste leraar in het speciaal onderwijs. VHZ sprak met haar. arrow--right
De juiste patiënt op de juiste plek 15 oktober 2016 - Leestijd 5 - 10 minuten Rinske Tabak vertelt over de verbeteringen in de audiologische zorg binnen het Erasmus MC. Patiënten varen er wel bij, maar ook de samenwerking met audiciens is verbeterd. arrow--right
THEMA: Follow-up 14 oktober 2015 - Leestijd 30 - 40 minuten In dit themakatern 2015 wordt het onderwerp ‘Follow-up’ vanuit diverse kanten belicht: met artikelen, interviews, reportages en ideeën voor informatieve boeken en (digitale) leermiddelen. arrow--right
Hoogleraar Duker kritisch over zorg en onderwijs 13 december 2014 - Leestijd 5 - 9 minuten Oud-hoogleraar orthopedagogiek Pieter Duker schreef het boek Afscheid van autisme en adhd. In een interview met VHZ zet hij kanttekeningen bij het Speciaal Onderwijs en pleit hij voor hoger gekwalificeerde leerkrachten op reguliere scholen. arrow--right
Prof. Groenschool krijgt predicaat excellent 14 juni 2014 - Leestijd 8 - 12 minuten Directeur Margo van Berlo en teamleider Jaap Schapelhouman leggen uit hoe de Auris Prof. Groenschool het predicaat ‘excellente school' verdiende. arrow--right