TOS profiel in de tijd 4 september 2023 - Leestijd 12 - 20 minuten Taalproblemen bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) gaan vaak gepaard met een afwijkende ontwikkeling van de executieve functies, de sociale cognitie en een verhoogde kans op sociaal-emotionele problemen. Deze problemen veranderen in aard en ernst gedurende de levensloop. Hier beschrijven we met behulp van een kort literatuuroverzicht en een casus de opzet voor een nieuwe studie ‘TOS profiel in de tijd’. arrow--right
Buitenlandse tijdschriften april 2023 30 april 2023 - Leestijd 3 - 5 minuten VHZ-redacteuren Elma Blom, Constance Vissers, Loes Wauters en Rob Zwitserlood selecteerden voor u enkele interessante artikelen uit internationale vak arrow--right
MOE?! Onderzoek naar vermoeidheid bij dove en slechthorende kinderen 6 februari 2022 - Leestijd 10 - 20 minuten Uit onderzoek blijkt dat dove en slechthorende volwassenen aan het einde van een werkdag meer en vaker moe zijn dan hun horende collega’s. Hoe zit dat bij kinderen? Elisa Langen heeft dit onderzocht. arrow--right
Verschenen: artikel over inclusie in regulier en speciaal onderwijs 21 mei 2021 - Leestijd 2 - 7 minuten Jana Vyrastekova: Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften ervaren positieve sociale gevolgen wanneer ze deelnemen aan het reguliere onderwijs. arrow--right
Genomineerd voor innovatieprijs: Tas van Tom 20 mei 2021 - Leestijd 1 - 7 minuten De Tas van Tom van NSDSK is genomineerd voor de Siméa innovatieprijs 2020. Op 1 juni 2021 wordt de winnaar bekend. arrow--right
PROEFSCHRIFT: psychosociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen met een CI 14 mei 2021 - Leestijd 1 - 3 minuten In haar proefschrift gaat Merle Boerrigter in op de psychosociale en cognitieve ontwikkeling van slechthorende en dove kinderen met een CI arrow--right
Kan jij een waardevol leven leiden? Capability van dove en slechthorende kinderen 26 oktober 2020 - Leestijd 10 - 15 minuten In Nederland werken vele onderwijs- en zorgmedewerkers om mensen met gehoorverlies te helpen. Maar hoe weten we of we daarin geslaagd zijn? arrow--right
TOS, emoties en psychosociale problemen 23 april 2020 - Leestijd 2 - 5 minuten Op 4 maart 2020 promoveerde Neeltje van den Bedem bij de Universiteit Leiden op dit onderwerp met haar proefschrift: 'Emotions and the psychosocial development of children with and without developmental langauge disorder'. Het proefschrift en de Nederlandstalige samenvatting zijn te vinden op de site van de Universiteit Leiden. In dit artikel lees je de conclusies en praktische implicaties. arrow--right
Krachttraining werkt voor kinderen 6 december 2019 - Leestijd 15 - 30 minuten Met Krachttraining ontdekt het kind de kracht in zichzelf. Het kind krijgt meer zelfvertrouwen, kan zich beter uiten en heeft een betere afstemming met zijn of haar omgeving. Mariette de Klerk heeft onderzoek gedaan. arrow--right
BOEK: Peuters en kleuters zijn geen leerlingen 26 november 2018 - Leestijd 3 - 5 minuten Sieneke Goorhuis-Brouwer gunt peuters en kleuters meer spontane groei van de persoonlijkheid, omdat ze daar eigenwaarde aan ontlenen. arrow--right
Aandacht voor kinderen met een matig gehoorverlies 5 november 2018 - Leestijd 10 - 15 minuten Op 31 oktober promoveerde Evelien Dirks op haar onderzoek naar de 'vergeten groep' matig slechthorende kinderen. Volgens Dirks loopt deze groep risico op problemen in hun taal en hun sociaal-emotioneel functioneren. VHZ-online interviewde haar. arrow--right
Buitenlandse tijdschriften juni '18 11 juni 2018 - Leestijd 3 - 5 minuten Harry Knoors bespreekt drie recent verschenen artikelen: over gesproken taalvaardigheid van D/SH kinderen met meervoudige beperkingen, over het sociale kapitaal van Australische D/SH jongeren en over impliciet leren van kinderen met ASS of TOS. arrow--right