Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie
Genomineerd voor innovatieprijs: Tas van Tom
Deel dit artikel

Genomineerd voor innovatieprijs: Tas van Tom

20 mei 2021 - Leestijd 1 - 7 minuten

Veel dove en slechthorende (DSH) kinderen hebben moeite met het herkennen van gevoelens en emoties van een ander persoon. Dat geldt ook voor kinderen met een TOS. Zij hebben een achterstand in hun ontwikkeling van de Theory of Mind (ToM). Daardoor kunnen ze zich niet goed verplaatsen in de leefwereld van een ander. Ouders zien dit, willen hun kind helpen, maar weten vaak niet wat te doen. Evelien Dirks en Simone Pronk hebben deze vraag van ouders opgepakt. Zij hebben voor deze kinderen en hun ouders de tas van Tom gemaakt om samen spelenderwijs emoties te ontdekken.

page.header_image.alt

Dit levert de tas van Tom op

Door te spelen met de tas van Tom leren kinderen vanzelf meer ToM-taal en hoe te handelen in sociaal verkeer. Het kind kan ‘sociale kilometers’ maken. Kinderen leren over hun emoties en die van anderen. En vooral geeft het veel plezier om te spelen met de tas. Het smaakt naar meer.

Ook ouders leren van de tas van Tom: “Ik wist niet dat er zo veel emotiewoorden bestonden”.

De reden waarom de tas van Tom is ontwikkeld

Onderzoek geeft aan dat DSH kinderen en kinderen met een TOS vaak een achterstand in hun ToM-ontwikkeling hebben. Daarom moeten we deze ontwikkeling zo vroeg mogelijk stimuleren. Bij jonge kinderen zijn ouders de meest aangewezen personen hiervoor. Echter, het blijkt dat deze ouders ook veel minder ToM-taal gebruiken.

De doelgroep

De tas van Tom is voor kinderen, die doof of slechthorend zijn en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en hun ouders. Maar ook behandelaars en leerkrachten gebruiken de tas van Tom.

De tas van Tom heeft een subsidie gekregen van de Stichting Een Leuk Gebaar. Hiermee hebben de kinderen in de zorg bij NSDSK een gratis tas van Tom gekregen. Droom is dat in de toekomst alle DSH-kinderen in Nederland een tas kunnen krijgen.

De inhoud van de tas van Tom

De tas is echt van Tom, een zelfgehaakt poppetje met een speciale boodschap. Tom staat voor ‘Theory Of Mind’, het besef dat een ander persoon andere emoties, gedachten en wensen heeft. 

In de tas zitten voorleesboekjes met boekenleggers, puzzels, een emotie dobbelsteen en ander materiaal waarmee peuters en kleuters samen met hun ouders, opa en oma, behandelaren en leerkrachten kunnen spelen. Ook is er een gebruiksaanwijzing over hoe de spellen te spelen. Er zijn instructies op de kaartjes en doosjes.

Een innovatief product

De tas van Tom komt voort uit een samenwerking tussen onderzoek en creativiteit. Dat maakt het product uniek. Opgedane kennis uit wetenschappelijk onderzoek is vertaald naar een tas vol materiaal om de ontwikkeling van Theory of Mind bij kinderen te stimuleren. Het kind is de motivator en initiator.

Jury oordeel

De jury van de innovatieprijs heeft uit zeven inzendingen er drie genomineerd voor de innovatieprijs. Hieronder het oordeel van de jury.

Jury oordeel

Dit mooi vormgegeven product speelt in op het feit dat kinderen met een TOS en dove of slechthorende kinderen vaak problemen met Theory of Mind  en het verwoorden van emoties hebben. Dit is onderbouwd met eigen onderzoek van de NSDSK. Tevens is het product een antwoord op vragen van ouders.

Het idee van en tas met materiaal is niet nieuw. De jury is benieuwd naar onderzoek over het effect van deze werkwijze bij ToM problemen.

informatie stemmen

Op 1 juni 2021 presenteren de drie genomineerde producten zichzelf met een kort filmpje. Dit gebeurt tijdens de talkshow "Hoe is het voor jou".  In de loop van de talkshow kunnen alle deelnemers stemmen op het product van hun keuze. De winnaar ontvangt de Siméa Innovatieprijs 2020. 

De talkshow start om 15.30 uur, toegang is gratis. Schrijf je in en stem op je favoriet via deze link

Meer informatie over de talkshow kun je elders op deze website vinden.