TOS profiel in de tijd 4 september 2023 - Leestijd 12 - 20 minuten Taalproblemen bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) gaan vaak gepaard met een afwijkende ontwikkeling van de executieve functies, de sociale cognitie en een verhoogde kans op sociaal-emotionele problemen. Deze problemen veranderen in aard en ernst gedurende de levensloop. Hier beschrijven we met behulp van een kort literatuuroverzicht en een casus de opzet voor een nieuwe studie ‘TOS profiel in de tijd’. arrow--right
Totstandkoming van de Nederlandse functionele definitie van doofblindheid 5 juli 2023 - Leestijd 10 - 12 minuten Bij doofblindheid is 1 + 1 niet gelijk aan 2; een beperking in horen én zien is méér dan de optelsom van deze verschillende beperkingen. In dit artikel wordt het ontwikkelen van een functionele definitie voor doofblindheid beschreven. arrow--right
Binnenlandse tijdschriften mei 2023 30 mei 2023 - Leestijd 2 - 3 minuten Deze keer een artikel over recht op onderwijs voor D/SH leerlingen en een artikel over spelling bij kinderen met dyslexie en kinderen met een TOS. arrow--right
Werkzame Elementen in de behandeling van jonge kinderen met (een vermoeden van) TOS 3 november 2022 - Leestijd 15 - 20 minuten Wat werkt goed in de behandeling van jonge kinderen met (een vermoeden van) TOS? Het project Werkzame Elementen 0-5 van Deelkracht zoekt het uit. Dit artikel beschrijft welke elementen professionals en ouders als (het meest) werkzaam ervaren in de groepsbehandeling van jonge kinderen met TOS. arrow--right
Een kijkje in de derdelijns praktijk: morfosyntactische stoornissen bij kinderen met TOS 20 januari 2022 - Leestijd 10 - 20 minuten Stoornissen in de morfosyntaxis zijn een kernprobleem bij kinderen met TOS. Uit onderzoek blijkt dat logopedisten en klinisch linguïsten verschillen in hoe zij morfosyntactische stoornissen bij kinderen diagnosticeren en behandelen. Lees hierover meer. arrow--right
Taalontwikkelings-stoornissen (TOS) in de kinderopvang 29 januari 2021 - Leestijd 2 - 5 minuten In Deelkracht, een onderzoeksprogramma is in 2020 via een enquête onderzoek gedaan naar de vraag ‘Hoe kan je als professional in de kinderopvang kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en hun ouders optimaal begeleiden? In deze bijdrage een overzicht van wat er uit het onderzoek nu bekend is. arrow--right
Meerjarig onderzoek naar kinderen met TOS: de stap van peuter naar kleuter 27 oktober 2020 - Leestijd 15 - 25 minuten Wat maakt dat het ene kind met een TOS zich makkelijker ontwikkelt dan het andere? Het project Taal in Zicht zoekt dit uit. Dat gebeurt door het volgen van de ontwikkeling van kinderen gedurende meerdere jaren. arrow--right