TOS in de kinderopvang: hoe staat het ervoor en hoe kan het beter? 18 april 2024 - Leestijd 5 - 10 minuten Volgens professionals in de kinderopvang lukt de vroege signalering van TOS onvoldoende. Dit artikel beschrijft de gevonden knelpunten en ideeën voor verbetering. Naar aanleiding daarvan volgen aanbevelingen voor ZG-professionals. arrow--right
Buitenlandse tijdschriften januari 2024 30 januari 2024 - Leestijd 3 - 5 minuten VHZ-redacteuren Rob Zwitserlood en Elma Blom selecteerden voor u enkele interessante artikelen uit internationale vaktijdschriften. Deze keer over conversational recasts, het teruggeven van een kinderuiting en over kwaliteit van taal. Een kritische blik op ons normatieve kader. arrow--right
Factoren in ontwikkeling bij kinderen met (een vermoeden van) TOS 17 januari 2024 - Leestijd 15 - 20 minuten Er zijn diverse factoren die de ontwikkeling van kinderen met (een vermoeden van) TOS beïnvloeden. Het is belangrijk om die factoren te kennen om de ontwikkeling te kunnen stimuleren. In verschillende rondes zijn professionals gevraagd om hierin mee te denken. arrow--right
Buitenlandse tijdschriften november 2023 14 november 2023 - Leestijd 3 - 5 minuten De redactie vond drie interessante artikelen in buitenlandse tijdschriften over de taalontwikkeling van meertalige kinderen, een effectstudie naar het leren van zinsconstructies en het verbale en kortetermijngeheugen bij dove en slechthorende volwassenen. Lees hier meer over deze interessante publicaties. arrow--right
Emmanuel Mylanus: "CI is de beste neuroprothese, maar we zijn er nog niet." 1 november 2023 - Leestijd 5 - 10 minuten Prof. Immanuel Mylanus werd op 6 oktober jl. benoemd tot hoogleraar Otologische Implantologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. VHZ-online ging met hem in gesprek over zijn leerstoel. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Gehoorscreening en follow-up van functioneel horen 21 september 2023 - Leestijd 3 - 5 minuten Op 21 september 2023 promoveerde Elien van den Borre aan de KU Leuven op haar proefschrift 'Auditory Screening & Follow-up of Functional Hearing'. arrow--right
PROEFSCHRIFT: TOS, 22q11ds en neuropsychiatrische stoornissen 7 juni 2023 - Leestijd 2 - 3 minuten Iris Selten promoveerde op onderzoek naar het 22q11 deletie syndroom. De resultaten van haar proefschrift suggereren dat taalbegripsproblemen een rol kunnen spelen om individuele verschillen in neuropsychiatrische symptomen te begrijpen in 22q11DS, en mogelijk ook in TOS. arrow--right
Binnenlandse tijdschriften mei 2023 30 mei 2023 - Leestijd 2 - 3 minuten Deze keer een artikel over recht op onderwijs voor D/SH leerlingen en een artikel over spelling bij kinderen met dyslexie en kinderen met een TOS. arrow--right
Er was eens… een Verhaalvlecht 30 maart 2023 - Leestijd 13 - 18 minuten Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) blijven vaak veel moeite houden met vertellen. Het werken met de Verhaalvlecht volgens Story Grammar Training (SGT®) helpt deze kinderen bij het beter begrijpen en vertellen van hun verhaal. Aan de hand van casus Emma wordt de werkwijze van de methode SGT uitgelegd. arrow--right
Binnenlandse tijdschriften maart 2023 21 maart 2023 - Leestijd 2 - 3 minuten Deze keer een artikel over recht op onderwijs voor D/SH leerlingen en een artikel over spelling bij kinderen met dyslexie en kinderen met een TOS. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Kinderen met een TOS hebben moeite met woordbetekenis 9 maart 2023 - Leestijd 2 - 3 minuten Op 8 februari 2023 promoveerde Iris Broedelet aan de Universiteit van Amsterdam op haar proefschrift: 'Lexical-semantic deficits in developmental lang arrow--right
Oratie prof.dr. Elise de Bree 15 december 2022 - Leestijd 3 - 4 minuten Op 9 november 2022 hield prof.dr. Elise de Bree haar inaugurele rede ter aanvaarding van haar hoogleraarschap aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. De Bree pleit voor aandacht voor taal en TOS binnen Passend Onderwijs. arrow--right