Vacature lid redactieraad 24 januari 2024 - Leestijd 2 - 4 minuten Wil jij ontwikkelingen op het gebied van gehoor en audiologie met anderen delen? Wordt dan lid van de redactieraad van vhz-online. Met ca. tien andere experts zoek en beoordeel je nieuwe bijdrages. arrow--right
TaalStaal 2024: oproep voor posters 16 januari 2024 - Leestijd 1 - 4 minuten Laat op TaalStaal 2024 je eigen onderzoek of project op het gebied van TOS zien. Dat kan met een poster op papier. Of wil je meer laten zien? Dat kan met een interactieve poster. Meld je nu aan met je postervoorstel. arrow--right
1600 proefschriften KNO online 30 januari 2023 - Leestijd 1 - 2 minuten De Nederlandse KNO-vereniging heeft op haar website 1600 proefschriften online gezet. De vereniging heeft op deze manier een groot aantal proefschriften op gebied van KNO, audiologie en meer voor het publiek toegankelijk gemaakt. arrow--right
Congres Partners in Verstaan 20 & 21 april 2023 1 januari 2022 - Leestijd 1 - 2 minuten Staan 20 en 21 april 2023 al in je agenda? Dit jaar zal het Congres Partners in Verstaan voor het eerst plaatsvinden in Gooiland te Hilversum. Het thema van het Congres 2023 is “All inclusive”. De voorbereidingen zijn in volle gang! arrow--right
Gezondheidsraad adviseert grens muziek bij 100 dBA 9 december 2022 - Leestijd 1 - 2 minuten Op 30 november 2022 heeft de Gezondheidsraad een advies uitgebracht om het maximale volume van versterkte muziek te verlagen van 103 dBA naar 100 dBA. Er blijft echter discussie over wetenschappelijk bewijs dat bezoeken aan festivals, concerten en dance events op zich gehoorschade veroorzaakt. arrow--right
Nieuw promotieonderzoek over spelling bij oudere kinderen met TOS 5 november 2022 - Leestijd 2 - 5 minuten Wat is er al bekend over de spellingvaardigheden van kinderen met TOS in de bovenbouw van het basisonderwijs? En wat kunnen we de komende jaren aan resultaten verwachten? Wendy Bliekendaal is in mei 2022 met een promotieonderzoek over spellen bij kinderen met een TOS gestart. arrow--right
Congres Partners in Verstaan verplaatst naar april 2023 12 juli 2022 - Leestijd 1 - 2 minuten Het bestuur van de stichting congresorganisatie Partners in Verstaan (FENAC, SiaC en Siméa) en de congrescommissie hebben besloten om het Congres Partners in Verstaan te verplaatsen naar 20 en 21 april 2023. De nieuwe locatie wordt Gooiland in Hilversum. arrow--right
Prof. dr. James Law van Newcastle University overleden 21 oktober 2021 - Leestijd 1 - 2 minuten Vorige week kregen we bericht dat James Law plotseling is overleden. Een grote schok voor ons allemaal. James heeft enorm veel betekend voor kinderen met TOS, hun ouders en iedereen die professioneel bij deze kinderen betrokken is. arrow--right
15 oktober 2021: WERELD TOS DAG 7 oktober 2021 - Leestijd 2 - 30 minuten Op vrijdag 15 oktober vieren we WERELD TOS DAG. Informatie hierover is te vinden op https://wereldtosdag.nl . Ter gelegenheid hiervan kijkt VHZ-online terug in het eigen archief. Vanaf de jaren tachtig in de vorige eeuw wakkerde de belangstelling aan voor spraak- en taalstoornissen. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Kinderen met een cochleair implantaat verbeteren luistervaardigheden 20 september 2021 - Leestijd 1 - 3 minuten Leanne Nagels laat in haar promotie-onderzoek zien dat er bij kinderen met een CI een grote ontwikkeling plaatsvindt in het verstaan van spraak in achtergrondspraak en het horen van verschillen in stemkenmerken tijdens de basisschoolleeftijd en zelfs daarna. arrow--right
PROEFSCHRIFT: veranderingen in de hersenen bij gehoorverlies, tinnitus en hyperacusis 11 augustus 2021 - Leestijd 2 - 4 minuten Elouise Koops heeft onderzoek gedaan naar de veranderingen die in de hersenen te vinden zijn bij mensen met gehoorverlies, tinnitus of hyperacusis. Ze doet een suggestie om bij behandeling ook aandacht te besteden aan het vergroten van de plasticiteit van de hersenen. arrow--right
PROEFSCHRIFT: Hoe ontwikkelt dyslexie zich in kinderen? 6 augustus 2021 - Leestijd 2 - 5 minuten In het promotieonderzoek van Maartje de Klerk heeft zij gekeken naar de spraakwaarneming in het eerste levensjaar en de invloed daarvan op de ontwikkeling van dyslexie arrow--right