BOEK: Van taboe naar erkenning. Een leven vol gebaren van Henk Betten 3 januari 2024 - Leestijd 5 - 10 minuten Henk Betten publiceerde onlangs zijn nieuwste boek: 'Van taboe naar erkenning. Een leven vol gebaren'. VHZ-online zocht hem op in de Koninklijke bibliotheek om meer over het boek te weten te komen. arrow--right
Totstandkoming van de Nederlandse functionele definitie van doofblindheid 5 juli 2023 - Leestijd 10 - 12 minuten Bij doofblindheid is 1 + 1 niet gelijk aan 2; een beperking in horen én zien is méér dan de optelsom van deze verschillende beperkingen. In dit artikel wordt het ontwikkelen van een functionele definitie voor doofblindheid beschreven. arrow--right
Een descriptieve grammatica van de Nederlandse Gebarentaal 13 januari 2022 - Leestijd 10 - 15 minuten Van veel gesproken talen zijn descriptieve beschrijven al tijden beschikbaar, maar voor veel gebarentalen nog niet. Hoog tijd, dus. Ulrika Klomp is op 5 maart 2021 gepromoveerd op een descriptieve grammatica van de Nederlandse Gebarentaal (NGT). In dit artikel gaat zij in op de achtergronden en ontstaansgeschiedenis van NGT, het klanksysteem, de morfologie en syntax van NGT. arrow--right
Verschenen: artikel over inclusie in regulier en speciaal onderwijs 21 mei 2021 - Leestijd 2 - 7 minuten Jana Vyrastekova: Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften ervaren positieve sociale gevolgen wanneer ze deelnemen aan het reguliere onderwijs. arrow--right
Samen leven en samen werken gaat niet vanzelf, dat moeten we leren 3 mei 2021 - Leestijd 5 - 10 minuten Houden we in het werken aan burgerschapsvorming op school voldoende rekening met leerlingen die een beperking hebben? In dit artikel pleit Corrie Tijsseling (onderzoeker bij Kentalis) voor de erkenning van functionele diversiteit. arrow--right
Erkenning van de Nederlandse Gebarentaal 31 januari 2021 - Leestijd 10 - 15 minuten De Nederlandse Gebarentaal is in 2020 eindelijk officieel erkend als taal. De taal en die erkenning hebben grote betekenis voor de dovengemeenschap, zegt Lisa Hinderks. arrow--right
Een nieuwe blik op doofheid 29 januari 2021 - Leestijd 5 - 10 minuten Met het project Deafness in Transition werpt Ruben Verwaal een nieuwe blik op inclusie van doven en slechthorenden. Hiervoor duikt hij de geschiedenis in om te onderzoeken hoe mensen in de achttiende eeuw met succes doofheid en gehoorverschil aanpakten vanuit een geïntegreerde sociale en medische benadering. arrow--right
Kan jij een waardevol leven leiden? Capability van dove en slechthorende kinderen 26 oktober 2020 - Leestijd 10 - 15 minuten In Nederland werken vele onderwijs- en zorgmedewerkers om mensen met gehoorverlies te helpen. Maar hoe weten we of we daarin geslaagd zijn? arrow--right
Ontwikkelingen connectiviteit bij hoorhulpmiddelen: sein staat op groen 23 september 2020 - Leestijd 15 - 20 minuten Om slechthorenden te ondersteunen zijn er al jaren verschillende draadloze technieken voor hoortoestellen beschikbaar. De hoortoestellen zijn dan inzetbaar in openbare ruimten, thuis of als ‘personal audio’. Met de nieuwste generatie Bluetooth Audio wordt het palet aan mogelijkheden aanzienlijk uitgebreid. Wat kunnen slechthorenden in de nabije toekomst verwachten van deze nieuwe ontwikkelingen? arrow--right
Elma Blom ontkracht mythes over taalontwikkeling in haar oratie 11 april 2019 - Leestijd 3 - 5 minuten Op 11 januari 2019 aanvaardde professor Elma Blom haar leerstoel aan de Universiteit Utrecht. In haar oratie ontkracht zij twee hardnekkige mythes over taalontwikkeling. arrow--right
Gehoor in onderzoek 2018 12 februari 2019 - Leestijd 1 - 2 minuten Onlangs verscheen de 12e editie van Gehoor in Onderzoek. Deze jaarlijkse bundeling van al het Nederlandse onderzoek omtrent het gehoor is een initiati arrow--right
“Voor basisonderwijs is dovenschool de beste optie” 10 februari 2018 - Leestijd 10 - 15 minuten Roos Wattel geeft in dit interview haar mening over het belang van gebarentaal, mogelijkheden voor dove kinderen om hun identiteit te vormen, inclusief tweetalig onderwijs en de inclusieve maatschappij. arrow--right