Waarom geschiedenis?
Waarom zouden we geschiedschrijving gebruiken om doofheid en slechthorendheid te bestuderen? Ten eerste leert het ons over het gehoor in het algemeen. Juist omdat we de neiging hebben zulke contrasten te maken tussen horen en doofheid, tussen valide en mindervalide, vertelt geschiedenis ons veel over ons wereldbeeld en hoe dat in de loop van de tijd is veranderd. Ten tweede leert geschiedenis ons over hoe we onze zintuigen hebben ervaren. Oorziektes en doofheid zijn van alle tijden en rond 1700 had misschien wel de meerderheid vroeg of laat te maken met slechthorendheid, veroorzaakt door een ongeluk, ziekte, of ouderdom, bij henzelf of bij iemand in hun directe omgeving.
In het project Deafness in Transition ga ik me in eerste instantie richten op medici uit de 17e en 18e eeuw. Terwijl in de middeleeuwen congenitale doofheid vaak werd gezien als een noodlottig voorval of een straf van God, zien we in de vroegmoderne tijd een soort medicalisering plaatsvinden. Rond 1700 gaan artsen zoals John Bulwer, Guichard du Verney, en Johan Amman zich in het onderwerp verdiepen. Ze onderzoeken de anatomie van het oor en zenuwen, geluid en gehoorfysiologie, en variaties in het oorsmeer. Ze ontdekken het onderscheid tussen iemands spraakvermogen en gehoor. Ook onderzoeken ze de effectiviteit van oortrompetten, spraaktherapie en gebaren. Overtuigd van het potentieel van mensen met een gehoorverlies – zoals bewezen door dove natuurfilosofen – werkten zij als instructeurs en namen zij deel aan de eerste scholen voor doven.
In hoeverre bracht deze medische aandacht een verandering in de perceptie en sociale status van mensen met doofheid of slechthorendheid? Het tweede deel van het onderzoek gaat dan ook over de ervaringen van doven en slechthorenden. Konden ze zich ontworstelen aan stigma en satire? Welke impact hadden hoorns of oortrompetten op het dagelijks leven van slechthorenden? Wat vond Esther Koolaert van de intensieve spraaktherapie en hielp het haar? Op basis van brieven, dagboeken en objecten hoop ik hierop antwoord te krijgen.