FonoBomb: een interventie om de auditieve en fonologische ontwikkeling van kinderen te stimuleren 10 juli 2021 - Leestijd 15 - 20 minuten FonoBomb is een samenvoeging van Fonologie en auditief Bombardement. Het is een serie van filmpjes waarmee kinderen met gehoorverlies in de thuissituatie een specifieke klank herhaaldelijk krijgen aangeboden. De fonologische ontwikkeling wordt gedurende de interventie gevolgd. Lees in dit artikel hoe FonoBomb werkt. arrow--right
Casusbespreking: een meertalige leerling 1 september 2019 - Leestijd 10 - 15 minuten Onderwijs aan nieuwkomers stelt basisscholen voor uitdagingen betreffende de (tweede) taalontwikkeling. Deze casus bespreekt een consultatie van een school bij cluster 2 instelling Auris. arrow--right
Evaluatie Vervolgtraject Neonatale Gehoorscreening 2014 13 februari 2019 - Leestijd 30 - 35 minuten Een evaluatie naar de doelstellingen van het landelijke programma voor Neonatale Gehoorscreening laat zien dat die grotendeels behaald worden. Waar knelpunten gesignaleerd worden, worden voorstellen voor verbetering gedaan. arrow--right
Buitenlandse tijdschriften feb '19 12 februari 2019 - Leestijd 3 - 5 minuten VHZ-redacteur Harry Knoors selecteerde voor u enkele interessante artikelen uit internationale vaktijdschriften. arrow--right
Gehoor in onderzoek 2018 12 februari 2019 - Leestijd 1 - 2 minuten Onlangs verscheen de 12e editie van Gehoor in Onderzoek. Deze jaarlijkse bundeling van al het Nederlandse onderzoek omtrent het gehoor is een initiati arrow--right
Nieuwe JGZ-richtlijn Taalontwikkeling 26 november 2018 - Leestijd 3 - 5 minuten Deze richtlijn (okt 2018) biedt informatie over de normale taalontwikkeling, mogelijke problemen en risico- en beschermende factoren. arrow--right
Vroeg, vroeger, vroegst 5 november 2018 - Leestijd 15 - 25 minuten Het vijfde van der Lemsymposium behandelde op 21 september 2018 hoe vroeg je invloed op de (taal en gehoor)ontwikkeling van kinderen kunt uitoefenen en wat het effect daarvan is. De ontwikkeling blijkt al in de baarmoeder te starten. Halen kinderen met een gehoorverlies die achterstand in? arrow--right
Rianne van den Berghe: "Staat er straks een robot voor de klas?" 11 februari 2018 - Leestijd 3 - 7 minuten Rianne van den Berghe sprak op 20 januari 2018 tijdens het jubileumsymposium van het WAP. Het WAP-bestuur interviewde haar voor VHZ over het gebruik van robots bij taalinterventies. arrow--right
TaalStaal 2017: Effectiviteit van behandelinterventies 8 december 2017 - Leestijd 15 - 25 minuten Uit de lezingen op TaalStaal 2017 kwam naar voren dat behandelingen die geboden worden, meer en meer effect hebben. Onderzoek reikt mogelijkheden voor verbetering aan. arrow--right
Leesprofielen voor dove en slechthorende volwassenen 14 oktober 2017 - Leestijd 20 - 30 minuten Onderzoek naar de leesvaardigheid en leesbehoeften van dove en slechthorende volwassenen wees uit dat zij in drie groepen kunnen worden ingedeeld: zwakke, oppervlakkige en begrijpende lezers. arrow--right
Dyslexiezorg in het Audiologisch Centrum 14 oktober 2017 - Leestijd 5 - 10 minuten Audiologische centra van Pento en Adelante bieden dyslexiezorg aan en werken daarvoor samen met vrijgevestigde dyslexiespecialisten. Zo gaat dat in zijn werk. arrow--right
Voor goede dyslexiezorg moet je langer doorleren 14 oktober 2017 - Leestijd 5 - 10 minuten Psycholinguïst Elise de Bree doet onderzoek naar taal, lezen, spellen en dyslexie. Ze pleit voor echte specialisten in de dyslexiezorg. arrow--right