Casus Ahmad
Sinds een half jaar zit Ahmad, een jongen van inmiddels 9 jaar, bij leerkracht Carolien in de klas. Hij komt uit Syrië, spreekt Syrisch-Arabisch en een beetje Nederlands. Ahmad vluchtte op 2-jarige leeftijd met zijn ouders en zussen vanuit Aleppo, Syrië. Hij heeft een aantal jaar in Turkije doorgebracht en is sinds maart 2017 in Nederland. Hij is ingestroomd in groep 3 op de basisschool. Ahmad heeft niet eerder onderwijs genoten. Ahmad heeft gedurende het eerste jaar op een Taal Expertise Centrum (TEC)* onderwijs gevolgd; daar is zijn (Nederlandse) taalontwikkeling op gang gekomen. Het TEC bood aangepaste NT2 leerstof op het gebied van mondelinge taal, technisch lezen en rekenen. In de middag was Ahmad op de stamschool (de reguliere school waar hij nu volledige dagen onderwijs volgt). De stamschool biedt werken met ontwikkelingsmateriaal, schrijflessen en samenwerkingsvormen ter verbetering van zijn sociale ontwikkeling. Vanaf het voorjaar van 2018 volgt hij volledige dagen onderwijs op de reguliere basisschool.
* Bij het opzetten van het TEC is vanuit cluster 2 (Auris) een ambulant dienstverlener betrokken geweest. Zij diende als vraagbaak t.a.v. handelingsgerichte adviezen voor intern begeleiders en leerkrachten die de TEC bemensten. Ook zijn er modules met informatie over TOS en Meertaligheid onderwezen aan de betrokkenen.