Proefschrift: Geluid en trillingen in akoestische gehoorimplantaten 27 oktober 2022 - Leestijd 1 - 3 minuten Christiane D'Hondt onderzocht specifieke aspecten van twee akoestische gehoorimplantaten. Over de vier studies publiceerde zij in haar proefschrift. arrow--right
PROEFSCHRIFT: de effectiviteit van online ondersteuning bij hoortoestellen 14 juni 2021 - Leestijd 1 - 3 minuten Om slechthorenden én hun communicatiepartners te ondersteunen, is het online ondersteuningsprogramma HOORSUPPORT ontwikkeld. In haar proefschrift onderzocht Janine Meijerink de effectiviteit van HOORSUPPORT in zeventig Nederlandse audicienswinkels. arrow--right
Ontwikkelingen connectiviteit bij hoorhulpmiddelen: sein staat op groen 23 september 2020 - Leestijd 15 - 20 minuten Om slechthorenden te ondersteunen zijn er al jaren verschillende draadloze technieken voor hoortoestellen beschikbaar. De hoortoestellen zijn dan inzetbaar in openbare ruimten, thuis of als ‘personal audio’. Met de nieuwste generatie Bluetooth Audio wordt het palet aan mogelijkheden aanzienlijk uitgebreid. Wat kunnen slechthorenden in de nabije toekomst verwachten van deze nieuwe ontwikkelingen? arrow--right
Fiets je mee? Fietservaring en fietsbeleving van dove en slechthorende kinderen. 15 mei 2019 - Leestijd 15 - 20 minuten Is het voor dove en slechthorende kinderen moeilijker om vaardige fietsers te worden? Er is geen onderzoek naar fietsgedrag of fietsbeleving onder hen bekend. Vandaar deze eerste verkennende studie. arrow--right
Rianne van den Berghe: "Staat er straks een robot voor de klas?" 11 februari 2018 - Leestijd 3 - 7 minuten Rianne van den Berghe sprak op 20 januari 2018 tijdens het jubileumsymposium van het WAP. Het WAP-bestuur interviewde haar voor VHZ over het gebruik van robots bij taalinterventies. arrow--right
LENA: een nieuwe tool om het taalaanbod thuis bij peuters met TOS in kaart te brengen 8 april 2017 - Leestijd 15 - 25 minuten LENA is een nieuwe tool om het taalaanbod thuis bij peuters met TOS in kaart te brengen. VHZ bespreekt de uitkomsten, ervaringen en mogelijkheden van LENA. arrow--right
Beeldcommunicatie bij oudere doven: ondersteuning in de praktijk 8 april 2017 - Leestijd 15 - 20 minuten Het interne video- en communicatiesysteem van de Gelderhorst was aan vervanging toe. Er is onderzocht of iPads een oplossing bieden voor de dove ouderen in de Gelderhorst. arrow--right
Emotieweb: inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen 8 augustus 2015 - Leestijd 15 - 20 minuten Emotieweb wordt beschreven: een online testinstrument dat behandelaars inzicht kan geven in verschillende aspecten van de sociaal-emotionele ontwikkeling. arrow--right
Met plezier Leeskilometers maken 11 oktober 2014 - Leestijd 15 - 25 minuten Begin september 2012 is het digitale leesmateriaal voor dove en slechthorende leerlingen van Leeskilometers op de website van de expertisegroep Sprong Vooruit geplaatst. Inmiddels is er twee schooljaren mee gewerkt. Tijd voor een update in VHZ. arrow--right
'Kijk mij nou' 14 februari 2014 - Leestijd 20 - 25 minuten Dit artikel beschrijft de theoretische achtergrond van de participatieve videomethode en resultaten uit een pilotonderzoek naar het effect ervan op het sociaal bewustzijn. arrow--right
Soloapparatuur bij normaalhorende kinderen 14 december 2013 - Leestijd 20 - 25 minuten De auteurs onderzochten het beleid van de AC’s inzake indicatiestelling voor soloapparatuur bij normaalhorende kinderen en voerden een literatuurstudie uit naar het effect van soloapparatuur bij deze groep. arrow--right
Werken met apps geeft meerwaarde 14 oktober 2013 - Leestijd 5 - 7 minuten Volgens logopedisten Esther Ottow en Willemien Bierman bieden apps voor mobiele telefoons en tablets een welkome aanvulling op de behandelmogelijkheden van kinderen met een taal/communicatiestoornis. arrow--right