Binnenlandse tijdschriften januari 2024 30 januari 2024 - Leestijd 2 - 3 minuten VHZ-online las enkele interessante artikelen in Nederlandse bladen. Deze keer over adviezen aan ouders hoe je Theory of Mind (ToM) bij je dove kind kunt helpen ontwikkelen en over breinonderzoek: hoe leren baby's klanken waar te nemen? arrow--right
Factoren in ontwikkeling bij kinderen met (een vermoeden van) TOS 17 januari 2024 - Leestijd 15 - 20 minuten Er zijn diverse factoren die de ontwikkeling van kinderen met (een vermoeden van) TOS beïnvloeden. Het is belangrijk om die factoren te kennen om de ontwikkeling te kunnen stimuleren. In verschillende rondes zijn professionals gevraagd om hierin mee te denken. arrow--right
PROEFSCHRIFT: de relatie tussen executieve functies en taal 7 juni 2023 - Leestijd 3 - 10 minuten Emma Everaert onderzoekt in haar proefschrift de verschillen en overeenkomsten tussen het 22q11 deletie syndroom en TOS. Ze onderzoekt of de problemen met executieve functies bij beide dezelfde achtergrond kunnen hebben. arrow--right
Buitenlandse tijdschriften januari 2023 26 januari 2023 - Leestijd 3 - 5 minuten VHZ-redacteuren Elma Blom, Constance Vissers, Loes Wauters en Rob Zwitserlood selecteerden voor u enkele interessante artikelen uit internationale vaktijdschriften op het gebied van ontwikkelingsgroei bij dove en slechthorende kinderen, Theory of Mind (ToM), TOS bij jongeren en meertaligheid bij TOS. arrow--right
FonoBomb: een interventie om de auditieve en fonologische ontwikkeling van kinderen te stimuleren 10 juli 2021 - Leestijd 15 - 20 minuten FonoBomb is een samenvoeging van Fonologie en auditief Bombardement. Het is een serie van filmpjes waarmee kinderen met gehoorverlies in de thuissituatie een specifieke klank herhaaldelijk krijgen aangeboden. De fonologische ontwikkeling wordt gedurende de interventie gevolgd. Lees in dit artikel hoe FonoBomb werkt. arrow--right
PROEFSCHRIFT: psychosociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen met een CI 14 mei 2021 - Leestijd 1 - 3 minuten In haar proefschrift gaat Merle Boerrigter in op de psychosociale en cognitieve ontwikkeling van slechthorende en dove kinderen met een CI arrow--right
Neuropsychologische inzichten leveren waardevolle bijdrage aan kinderen met TOS 8 juli 2019 - Leestijd 8 - 10 minuten Klinisch neuropsycholoog Constance Vissers is bijzonder hoogleraar Taalontwikkelingsstoornissen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Sleutelbegrip volgens haar is het samenspel tussen taalstoornissen en cognitieve ontwikkeling, en in het bijzonder innerlijke taal. arrow--right