Muziek goed voor brein- en taalontwikkeling
9 april 2016 - Leestijd 5 - 10 minutenOver de ontwikkeling van muziek in het brein van jonge kinderen is nog niet veel bekend. Onderzoeker Stefan Koelsch voelt zich een echte pionier.
Redactielid Renate van den Berg las enkele interessante artikelen in Nederlandse bladen. Deze keer over adviezen aan ouders hoe je Theory of Mind (ToM) bij je dove kind kunt helpen ontwikkelen en over breinonderzoek: hoe leren baby's klanken waar te nemen?
In de online Vroeg deze keer een verwijzing naar een artikel van onderzoekers uit Ierland, Liberto en collega’s, in Nature Communications. Zij onderzochten het vermogen van het babybrein om fonetische informatie – spraakklanken- waar te nemen in aaneengesloten natuurlijke spraak. Op de leeftijd van 4, 7 en 11 maanden kregen 50 baby’s kinderliedjes aangeboden terwijl EEG-metingen plaatsvonden. Deze neurofysiologische manier van onderzoeken is anders in vergelijking tot nu toe vaak gebruikte onderzoekmethode op basis van gedrag (de zgn. head-turn preference procedure). Vanaf de leeftijd van 7 maanden werd het vermogen om fonemen waar te nemen steeds gedetailleerder en minder variabel en dit nam toe met de leeftijd. Tijdens de pre-verbale fase kan het menselijk brein dus fonetische categorieën onderscheiden. Het succesvol gebruik van natuurlijke spraakdata én EEG-metingen in de studie van Liberto et al. biedt perspectief op verder onderzoek naar de kenmerken van natuurlijke spraak, bijvoorbeeld ook bij meertalige taalverwerving.
Baby's leren taal op basis van ritmische informatie - Vakblad Vroeg en
Emergence of the cortical encoding of phonetic features in the first year of life | Nature Communications