Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie
Binnenlandse tijdschriften januari 2024
Deel dit artikel

Binnenlandse tijdschriften januari 2024

30 januari 2024 - Leestijd 2 - 3 minuten

Redactielid Renate van den Berg las enkele interessante artikelen in Nederlandse bladen. Deze keer over adviezen aan ouders hoe je Theory of Mind (ToM) bij je dove kind kunt helpen ontwikkelen en over breinonderzoek: hoe leren baby's klanken waar te nemen?

page.header_image.alt

Ik voel, ik voel wat jij niet voelt

Ik voel, ik voel wat jij niet voelt 

In het magazine van de Federatie van Ouders van Dove Kinderen beschrijft Evelien Dirks de Theory of Mind (ToM) ontwikkeling van dove kinderen. Daarnaast biedt ze ouders tips aan hoe je de ToM-ontwikkeling kunt stimuleren. ToM is “het vermogen om te begrijpen dat mensen hun eigen gedachte, overtuigingen, emoties, verlangens en intenties hebben” en dat dit kan verschillen van persoon tot persoon. Voor dove kinderen kan de ToM-ontwikkeling vertraagd zijn en openbaart het zich niet per se rond de leeftijd van 5 jaar. Dit heeft te maken met dat dove kinderen minder vaak incidenteel leren en het voor hen lastiger kan zijn om taal te leren, dan bij horende kinderen. Terwijl taal nodig is om woorden te leren die helpen bij het verwoorden van gevoelens en gedachten en dit te delen met anderen.  

De adviezen voor ouders gaan over hoe je (hardop) praat over eigen gedachten en gevoelens. En hoe je je kind aanmoedigt om te vertellen, dan wel na te denken over gedachten en gevoelens van anderen. Ook wordt het gebruik van prentenboeken en het spelen van rollenspellen aangemoedigd.

©-FODOKFORUM-NR-29.pdf Fodok Forum, nummer 29, december 2023  

Baby's leren taal op basis van ritmische informatie

Baby’s leren taal op basis van ritmische informatie 

In de online Vroeg deze keer een verwijzing naar een artikel van onderzoekers uit Ierland, Liberto en collega’s, in Nature Communications. Zij onderzochten het vermogen van het babybrein om fonetische informatie – spraakklanken- waar te nemen in aaneengesloten natuurlijke spraak. Op de leeftijd van 4, 7 en 11 maanden kregen 50 baby’s kinderliedjes aangeboden terwijl EEG-metingen plaatsvonden. Deze neurofysiologische manier van onderzoeken is anders in vergelijking tot nu toe vaak gebruikte onderzoekmethode op basis van gedrag (de zgn. head-turn preference procedure). Vanaf de leeftijd van 7 maanden werd het vermogen om fonemen waar te nemen steeds gedetailleerder en minder variabel en dit nam toe met de leeftijd. Tijdens de pre-verbale fase kan het menselijk brein dus fonetische categorieën onderscheiden. Het succesvol gebruik van natuurlijke spraakdata én EEG-metingen in de studie van Liberto et al. biedt perspectief op verder onderzoek naar de kenmerken van natuurlijke spraak, bijvoorbeeld ook bij meertalige taalverwerving.  

Baby's leren taal op basis van ritmische informatie - Vakblad Vroeg en
Emergence of the cortical encoding of phonetic features in the first year of life | Nature Communications