Ontwikkeling van theory of mind (ToM)
Om goed met anderen om te kunnen gaan, is het belangrijk om gevoelens, gedachten en wensen van anderen te kunnen herkennen, en om te beseffen dat die anders kunnen zijn dan de eigen gevoelens, gedachten en wensen. Dit wordt theory of mind (ToM) genoemd. De ontwikkeling van theory of mind begint al op de peuterleeftijd, wanneer ook taal en executieve functies belangrijke ontwikkelingen doormaken. Een longitudinaal onderzoek van Shahaeian e.a. bij 3-tot 6-jarige kinderen met een typische taalontwikkeling heeft laten zien dat executieve functies en taal een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van theory of mind. Kinderen die op 4-jarige leeftijd goede executieve functies hadden, hadden op 6-jarige leeftijd betere theory-of-mindvaardigheden ontwikkeld. Om de gedachten en gevoelens van iemand anders te kunnen voorstellen, zijn dus waarschijnlijk goede cognitieve vaardigheden, zoals werkgeheugen, nodig.Daarnaast was taalvaardigheid gerelateerd aan de executieve functievaardigheden als theory-of-mindvaardigheden van de kinderen. Voor kinderen met TOS, die zwakkere taalvaardigheden hebben, kan dit betekenen dat ze een risico lopen op zwakkere theory of mind en executieve functies. De onderzoekers stellen daarom dat de behandeling van taalproblemen op jonge leeftijd essentieel is voor de latere ontwikkeling van cognitieve en sociale vaardigheden.
Early Childhood Research Quarterly, Q1 2023