Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie
VHZ homepage
Pedagogische en didactische consequenties van tweetalig doven-onderwijs

Pedagogische en didactische consequenties van tweetalig doven-onderwijs

13 december 1996 - Leestijd 15 - 20 minuten

De in Nederland in gang gezette omschakeling naar tweetalig onderwijs aan dove kinderen belooft geen geringe operatie te worden. Het is een proces dat vele kanten kent. De auteurs belichten in dit artikel enkele hiervan.

Header image
  1. Inhoud
  2. Samenvatting

Samenvatting

Samenvatting

Allereerst gaan de auteurs in op een model van tweetalig dovenonderwijs. Knoors en Van Dijk bepleiten op grond van neuropsychologische evidentie een model waarin dove kinderen al op zeer jonge leeftijd zowel de Nederlandse Gebarentaal als het gesproken Nederlands aangeboden krijgen. Ook attitudes komen aan bod. De auteurs benadrukken dat het voor het slagen van tweetalig dovenonderwijs van groot belang is dat alle betrokkenen respect hebben voor zowel de cultuur en taal van de doven als die van de horenden.
Vervolgens komen didactische vraagstukken aan de orde en staan de auteurs stil bij de onderwijskundige inkadering. De auteurs onderstrepen het belang van gerichte didactische benaderingen, van het gebruik van adequate methodes en van effectief onderwijs.