Binnen het thema ‘Horen’ is er aandacht voor de werking van het oor, hoortoestelgewenning, diverse hoorhulpmiddelen en er wordt stilgestaan bij de belangrijke invloed die geluiden hebben op het dagelijks leven. Het thema ‘Taal’ richt zich met name op het belang van communiceren en de taalontwikkeling van kinderen van nul tot één jaar. Hierbij is zowel aandacht voor de verschillende stappen in de taalontwikkeling (Gillis & Schaerlaekens, 2000) als voor tips om deze te stimuleren, waarbij de Hanen-principes (Manolson, 1997) centraal staan. Bij het thema ‘Taal’ komen daarnaast onderwerpen als ‘meertaligheid’ en ‘het belang van gebaren’ aan bod. Het thema ‘Zichtbaar’ richt zich op de visuele communicatie tussen ouders en hun slechthorende/dove kind (Vaccari & Marschark, 1997), waarbij onder andere aandacht is voor het maken van oogcontact, de wijze waarop aandacht gevraagd kan worden van een kind met een gehoorverlies en voor het belang van visualiseren met behulp van lichaamstaal, mimiek, voorwerpen of foto’s.
Elk onderwerp is uitgewerkt op een kaart, waarbij op de voorkant kort beschreven staat wat er aan bod komt. Op basis hiervan kunnen ouders bepalen of ze de kaart op dat moment willen behandelen. Op de achterkant van de kaart staat voor de behandelaar weergegeven wat er bij het onderwerp besproken en praktisch uitgevoerd kan worden. Bijvoorbeeld binnen het thema Horen is een van de onderwerpen ‘Wat hoort je kind?’. Hier kan de behandelaar bespreken dat horen niet hetzelfde is als verstaan. Daarnaast kan hij bij dit onderwerp met een decibelmeter illustreren wat de geluidsterkte is van verschillende geluiden op verschillende afstanden. Na het behandelen van het onderwerp krijgen ouders een informatieblad waarop zij hetgeen besproken is terug kunnen lezen. Op deze informatiebladen staat vermeld welke wetenschappelijke literatuur geraadpleegd is en soms worden boeken of websites genoemd waar ouders meer informatie kunnen vinden over het betreffende onderwerp. Dit informatieblad kunnen zij ook delen met hun directe omgeving, zodat ook andere betrokkenen deze kennis tot zich kunnen nemen.
De beschikbare informatie is ook te raadplegen door familie en vrienden, wat hen kan helpen in de ondersteuning van ouders
Naast de kaarten van de drie thema’s zijn er nog kaarten over identiteitsontwikkeling (bezoek van een dove/slechthorende collega) en acceptatie (omgaan met reacties). In het kader van de identiteitsontwikkeling zal een dove/slechthorende professional meegaan tijdens een van de huisbezoeken. Ouders kunnen dan hun vragen stellen aan een ervaringsdeskundige en krijgen informatie over het belang van een rolmodel bij de ontwikkeling van de identiteit van hun kind. Aan de hand van de kaart ‘omgaan met reacties’ kan er ingegaan worden op de ervaringen van ouders. Hierbij wordt bijvoorbeeld gesproken over reacties van henzelf en anderen op het gehoorverlies van hun kind en in hoeverre zij steun vanuit hun omgeving ontvangen.