Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie
Tolken als hulp bij spraaktaaldiagnostiek en behandeling
Deel dit artikel

Tolken als hulp bij spraaktaaldiagnostiek en behandeling

De uitdaging van de samenwerking

1 maart 2004 - Leestijd 3 - 7 minuten

In dit artikel uit 2004 beschrijft Mirjam Blumenthal hoe tolken kunnen worden voorbereid op hun werk tijdens onderzoek naar de spraak en taalontwikkeling.

page.header_image.alt

Inleiding

Inleiding

Langdon geeft in haar artikel enkele suggesties voor instellingen die tolken inzetten om samen te werken met logopedisten: “Zorg voor training in het protocol(…); leer de tolk vaktermen (…); oefen in het weken met(…)”.

De lezer zou kunnen denken: dat is mooi gezegd, maar hoe moeten wij dat in Nederland realiseren? Gelukkig wordt er al aan gewerkt.

Het Audiologisch Centrum Den Haag  is bezig een cursus te ontwikkelen, voor tolken die zich in dit werkveld willen specialiseren   Dit project wordt uitgevoerd in opdracht van de Federatie Nederlandse Audiologische Centra (FENAC), en in samenwerking met het Tolk- en Vertaal Centrum Nederland (TVCN)  en de afdeling Video Interactie Begeleiding (VIB) van de Koninklijke EffathaGuyot Groep (KEGG).

Samenvatting

Samenvatting

In het decembernummer van “Van Horen Zeggen” (2003, red.) beschrijft Henriette Langdon haar visie op de rol van de tolk bij spraaktaaldiagnostiek. In het onderstaande artikel wordt door de auteur uitgelegd op welke manier er projectmatig samen met anderen gewerkt wordt aan het ontwikkelen van een cursus voor tolken, die speciaal worden getraind voor het werken met logopedisten binnen de spraaktaaldiagnostiek.