Literatuur
Broekhof, E., Ketelaar, L., Wiefferink, K., & Rieffe, C. (2013). De ontwikkeling van empathie bij kinderen met gehoorverlies. Van Horen Zeggen, 54(5), 10-13.
Dirks, E., Wiefferink, K., Kef, S., Wenners-Lo-A-Njoe, V., & Uilenburg, N. (2008). Emotioneel welbevinden en sociaal functioneren van kinderen met een auditieve beperking. Van Horen Zeggen, 49(6), 15-18.
Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A Research Note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581-586.
Isarin, J., Jekeli, I., Hermans, D., & Vissers, C. (2017). Handreiking sociaal-emotionele problematiek bij kinderen en jongeren met een TOS. Sint-Michielsgestel: Koninklijke Kentalis.
Kouwenberg, M. (2013). Social-emotional factors underlying internalizing problems & peer relations in deaf or hard of hearing youth (Proefschrift). Leiden University, Leiden. Lanting, C., Deurloo, J., Wiefferink, K., Uilenburg, N. (2016). Richtlijn vroegtijdige opsporing van gehoorverlies bij kinderen en jongeren. Geraadpleegd in september 2018, https://www.ncj.nl/richtlijnen/alle-richtlijnen/richtlijn/?richtlijn=33&rlpag=1670
Marton, K., Abramoff, B., & Rosenzweig, S. (2004). Social cognition and language in children with specific language impairment (SLI). Journal of Communication Disorders, (38)2, 143-162. https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2004.06.003
Moser, F., & Drenthen, M. (2013). Cognitieve en sociaal-emotionele problemen bij kinderen met specifieke taalstoornissen. In E. Burger, M. van der Wetering, & M. van Weerdenburg (Reds.), Kinderen met specifieke taalstoornissen (2e druk, pp. 71-84). Leuven/Den Haag: Acco.
Muris, P., Meesters, C. & Van den Berg, F. (2003). The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ): Further evidence for its reliability and validity in a community sample of Dutch children and adolescents. European Child & Adolescent Psychiatry, 12(1), 1-8.
Netten, A., Rieffe, C., Theunissen, S., Soede, W., Dirks, E., Briaire, J., & Frijns, J. (2015). Low empathy in deaf and hard of hearing (pre)adolescents compared to normal hearing controls. PLoS ONE 10(4): e012410. Geraadpleegd op 17 september 2017, van https://doi.org/10.1371/journal.pone.0124102
NJI (2013a). Wat werkt bij cognitieve gedragstherapie? Geraadpleegd tussen 2015 en 2018, van https://www.nji.nl/nl/Databank/Databank-Wat-werkt/Wat-werkt-onderwerpen/Wat-werkt-bij-cognitieve-gedragstherapie
NJI (2013b). Wat werkt bij oplossingsgerichte therapie? Geraadpleegd tussen 2015 en 2018, van https://www.nji.nl/nl/Databank/Databank-Wat-werkt/Wat-werkt-onderwerpen/Wat-werkt-bij-oplossingsgerichte-therapie
NJi (2015-2018). Instrumentbeschrijving van de SDQ. Geraadpleegd tussen 2015 en 2018, van https://www.nji.nl/nl/Databank/Databank-Instrumenten/Zoek-een-instrument/Strengths-and-Difficulties-Questionnaire-(SDQ)
NJI (2017). Wat werkt bij vaktherapie? Geraadpleegd in 2017 en 2018, van https://www.nji.nl/nl/Databank/Databank-Wat-werkt/Wat-werkt-onderwerpen/Wat-werkt-bij-vaktherapie
Rieffe, C. (2010). Emoties móét je leren. (Oratie). Leiden University, Leiden.
Rieffe, C., Kouwenberg, M., Scheper, I., Smit, C., & Wiefferink, K. (2009). Inzicht in eigen emoties bij dove kinderen. Van Horen Zeggen, 50(2), 10-14.
Rieffe, C., Pieper, I., Van den Bedem, N., Wolthuis, K., De Vries, M., & Uilenburg, N. (2014). Kijk mij nou! Participatieve video met dove en slechthorende kinderen om sociaal bewustzijn te bevorderen. Van Horen Zeggen, 55(1), 10-18.
Rieffe, C., Theunissen, S., & Kouwenberg, M. (2012). Depressieve symptomen bij jongeren met gehoorverlies: Samenhang met inzicht in de eigen en andermans emoties. Van Horen Zeggen, 53(3), 10-18.
Slot, W., & Spanjaard, H. (2016). Competentievergroting: Jeugdhulp in tehuizen en dagcentra (4e druk). Amersfoort: ThiemeMeulenhoff.
Spanjaard, H., & Slot, W. (2015a). Ontwikkelingstaken. Geraadpleegd op 12 februari 2018, van http://www.hanspanjaard.nl/ontwikkeling/ontwikkelingstaken/
Spanjaard, H., & Slot, W. (2015b). Tijden veranderen, ontwikkelingstaken ook: Een ‘update’ van het competentiemodel. Kind en Adolescent Praktijk, 14(3), 14-21.
Theunissen, M., De Wolff, M., Van Grieken, A., & Mieloo, C. (2016). Handleiding voor het gebruik van de SDQ binnen de Jeugdgezondheidszorg. Vragenlijst voor het signalering van psychosociale problemen bij 3-17 jarigen. TNO, Leiden.
Van den Bedem, N. (2018). De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met taalontwikkelingsstoornissen: Problemen, oorzaken en oplossingen. Universiteit Leiden en Koninklijke Kentalis.Van der Zee, R., & Wiefferink, K. (2012). Kwaliteit van leven van dove en slechthorende jongeren. Van Horen Zeggen, 53(5), 10-18.
Van Widenfelt, B., Goedhart, A., Treffers, P., & Goodman, R. (2003). Dutch version of the strengths and difficulties questionnaire (SDQ). European Child & Adolescent Psychiatry, 12(6), 281-289.
Vugteveen, J., Timmerman, M., De Bildt, A., & De Wolff, M. (2017). Hoe goed signaleert de SDQ problemen bij jongeren? Kind en Adolescent Praktijk, 16(3), 34-36.
Wolters, N. (2013). Social participation of deaf youth in school: Predictors and consequences of acceptance and popularity of deaf early adolescents before and after a major transition (Proefschrift Radboud University Nijmegen). Nijmegen: Koninklijke Kentalis.
Youth in Mind (z.d.). SDQ: Information for researchers and professionals about the Strengths & Difficulties Questionnaires. Geraadpleegd tussen 2015 en 2018, van www.sdqinfo.com