Ottow legt uit welke analyse door de KAT wordt gedaan. “Dat betekent ook: waar hoort iets bij? Hoort iets bijvoorbeeld bij fronting of backing, hoort iets bij finale of initiale klanken. De interpretatie moet de logopedist vervolgens zelf doen. De KAT spuugt geen behandeldoelen uit.” Op de vraag wat nu precies de innovatie is zegt Ottow: “Dat de logopedist alles wat ze vroeger met de hand moest doen, maar voor een deel niet deed, nu automatisch kan krijgen in minder tijd. En ik denk dat groepsoverzichten en voortgangsoverzichten in die zin nieuw zijn, want die konden logopedisten niet op deze manier maken.” Ottow voegt toe dat er in andere landen bij haar weten niet een vergelijkbaar tool bestaat met alle aspecten van de KAT zoals Auris die heeft ontwikkeld.
Intelligente scripts
De logopedist moet dus zelf de uitspraak van het kind vastleggen en de KAT kijkt op een slimme manier naar de ingevoerde taaldata. “De intelligentie zit in die scripts. Deze vervanging hoort bij dit proces, deze klankverwisseling moet ik zo ordenen. PCC berekenen kan je ook programmeren. Het script splitst die woorden op de klinkers en vergelijkt dan per medeklinker of medeklinkerset wat had het moeten zijn en wat is het geworden. En op grond van die informatie gaat ie het op allerlei manieren indelen.
De intelligentie zit er ook in bijvoorbeeld als een ‘k’ een ‘t’ is geworden; dan is dat dus een voorbeeld van fronting.”
Groepsinterventies
Met de KAT is het mogelijk om een analyse te maken van testafnames van verschillende kinderen. Hierdoor kun je groepsdoelen kiezen om in te zetten bij logopedische groepsinterventies. Over het effect van groepsinterventies bij peuters met TOS heeft Ottow samen met Brigitta Keij een wetenschappelijk (Engelstalig) artikel geschreven. “En die interventie is nu geïmplementeerd in de behandelgroepen bij Auris. Bij die implementatie is ook geleerd aan logopedisten om te werken met de KAT. We hebben de groepsinterventies toegevoegd aan het individuele behandelaanbod, dus we hebben het niet vervangen. Ik geloof dat de dosis verhogen één van de werkzame elementen is. Het bewust worden van verschillen tussen klanken kan je heel goed in een groep doen. Omdat je een aantal klanken kiest uit verschillende categorieën kan je per categorie dus kijken welke voor jouw groep het meest relevant is.”
Gebruik van de KAT in de praktijk
De KAT wordt nu gebruikt bij Auris door logopedisten en in de peuterbehandelgroepen. Ook bij andere organisaties zijn tests gedraaid. “We hebben feedback opgehaald bij Kentalis en NSDSK en hebben de indruk dat ze het graag willen gebruiken. De stap die we nu gaan maken is kijken hoe we het op een duurzame manier kunnen delen. Dat houdt waarschijnlijk in dat een commerciële partij het voor ons gaat vermarkten. Dat die licentiekosten gaat rekenen aan ons en aan andere organisaties om dit in de lucht te houden.” Ze legt uit dat er verschillende constructies worden onderzocht, binnen en buiten de sector. “Als je het wilt delen in zorg én onderwijs, bijvoorbeeld ook met vrijgevestigde logopedisten, dan wordt het financieel al snel heel ingewikkeld voor een organisatie als Auris, dat een stichting is.”
Het gebruik van KAT scheelt in de praktijk veel tijd
Tot nu toe is er positieve feedback vanuit het veld gekomen. “Het scheelt ze heel veel tijd en ze gebruiken het graag. Logopedisten vinden de overzichten heel fijn en sommigen typen er andere aantekeningen bij. Bij de kleuters zijn ze nu bezig om het te implementeren.” Voor het trainen van de gebruikers is een collega van Ottow bezig met een e-learningtraject, waarbij logopedisten interactief met de KAT leren werken. Op de vraag hoe de KAT bijdraagt aan het behandelen van kinderen zegt Ottow: “Wat we horen is dat je een beter behandelplan kunt maken doordat je alle informatie bij elkaar hebt. Als je bijvoorbeeld een Hodson & Paden-behandeling doet dan kan je dat tabblad kiezen waar je eigenlijk al voorgesorteerd ziet hoe je een cyclus opbouwt. En je kan je groepsbehandeling op maat inrichten door die groepsoverzichten, wat vóór die tijd heel veel werk kostte.” Bij Auris worden de groepsinterventies gericht op fonologie gedaan door de pedagogisch behandelaren van de groepen.