Adviezen voor de praktijk
Dirks wil vooral tips geven voor de groepsbehandeling, waar de kinderen jong binnenkomen. “Dan is het gewoon heel goed kijken naar de taalontwikkeling van die kinderen. Het taalaanbod moet eigenlijk net iets boven het niveau van het kind liggen. Niet teveel, maar het moet er zeker niet onder liggen, wil een kind taal leren. We zien ook in het onderzoek dat ouders van matig slechthorende kinderen weliswaar net zoveel praten als ouders van goedhorende kinderen, maar dat hun taal wel minder rijk is. Voor behandelaars is het goed om te kijken waar het kind zit en wat een passend aanbod zou zijn, om daar dan vervolgens in te begeleiden. Uitdagen dus, maar niet te.”
De NSDSK geeft ook cursussen om de taal te stimuleren, denk aan het interactief voorlezen. In zo’n cursus leren ouders om meer open vragen te stellen en taalstimulerend bezig te zijn.
Dirks benadrukt dat het belangrijk is om heel goed de sociaal-emotionele ontwikkeling van deze kinderen te volgen. “Omdat we op tweeënhalfjarige leeftijd al verschillen zien, is het heel belangrijk te weten hoe het ze straks vergaat als ze op school zitten. Sociaal-emotionele ontwikkeling is heel belangrijk, ook voor schoolse vaardigheden, voor lekker in je vel zitten, voor psychische problemen, maatschappelijk functioneren.”