Inleiding
Onopgemerkt en onbehandeld gehoorverlies bij kinderen is (in dit proefschrift: red.) in verband gebracht met verschillende beperkingen, waaronder vertragingen in de taalontwikkeling en lagere academische prestaties [1]. Zelfs als het gehoorverlies licht is, kan het de algehele ontwikkeling van een kind schaden [2]. Daarom raden de Wereldgezondheidsorganisatie en de Europese Federatie van Audiologische Verenigingen aan om screenings uit te voeren voor alle kinderen voordat ze naar school gaan, om vroegtijdige detectie, behandeling en follow-up te garanderen. Helaas hebben veel kinderen wereldwijd geen toegang tot diagnostische diensten en interventiemogelijkheden [3]. Om hoorzorg van hoge kwaliteit te kunnen bieden, ongeacht financiële, klinische en academische middelen, zijn innovatieve methoden noodzakelijk.
Onderzoek naar de Digit Triplet Test
Het eerste doel van dit project was het maken van een uitgebreid overzicht van de afgelopen twintig jaar onderzoek naar de Digit Triplet Test of DTT, een veelgebruikte spraak-in-ruis-test die voor een breed scala aan doeleinden wordt gebruikt, waaronder systematische gehoorscreening en telehealth, om inzicht te krijgen in alle mogelijke aanpassingen en hun effect op essentiële testkenmerken van een spraak-in-ruis-test, zoals de validiteit en haalbaarheid ervan. De eerste studie, een scoping review van de DTT, benadrukte de significante waarde van de test als screenings- en diagnostisch hulpmiddel voor diverse populaties. Bovendien toonde het onderzoek aan dat het aanpassen van het spraakmateriaal, het geluidsmateriaal, de platforms en de procedures de gevoeligheid, specificiteit, haalbaarheid en betrouwbaarheid voor screening en diagnostische doeleinden kan vergroten.