Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie
VHZ homepage
Welke adviezen worden gegeven bij kinderen met taalstoornissen

Welke adviezen worden gegeven bij kinderen met taalstoornissen

en wat is het effect hiervan?

14 juni 2003 - Leestijd 15 - 20 minuten

Om na te gaan in hoeverre het College van Zorgverzekeraars terecht vragen stelde bij de effectiviteit van logopedische behandelingen, hebben Knijff, Goorhuis-Brouwer en Ten Vergert twee onderzoeken uitgevoerd. In de eerste plaats is geanalyseerd wat de logopedist besluit wanneer een huisarts een kind verwijst. In de tweede plaats is geanalyseerd wat een multidisciplinair team besluit, wanneer een kind wordt verwezen. Bij beide onderzoeken werd uitgegaan van kinderen tussen 2 en 5 jaar, waarbij de ouders bezorgd waren over de spraak- en taalontwikkeling van hun kind.

Header image

Foto: Auris Florant

  1. Inhoud
  2. Samenvatting

Samenvatting

Samenvatting

94 Kinderen in de leeftijd tussen 2 en 5 jaar oud, die vanwege taalproblemen werden verwezen voor nadere diagnostiek werden beoordeeld op hun taalbegrip en taalproductie.

34 Kinderen waren verwezen naar een logopedist, 60 kinderen naar een multidisciplinair spreekuur. De kinderen die verwezen werden naar een logopedist hadden overwegend een goede taalontwikkeling, maar vertoonden uitspraakproblemen. De kinderen die verwezen waren naar een multidisciplinair team hadden overwegend specifieke dan wel niet-specifieke taalproblemen.

In beide groepen verbeterden kinderen op hun taalprestaties, maar bij veel kinderen bleven de taalscores ook stabiel. Dit betekent dat niet alle kinderen hun taalprobleem kunnen overwinnen en dat uitgegaan moet worden van een persisterend taalprobleem.

Verschillende vormen van therapie kunnen tot taalverbetering leiden. Zelfs een afwachtende houding blijkt voor een aantal kinderen een positief effect te hebben. Voor jonge kinderen met uitspraakproblemen zou dit laatste mogelijk vaker toegepast moeten worden.