Samenvatting
94 Kinderen in de leeftijd tussen 2 en 5 jaar oud, die vanwege taalproblemen werden verwezen voor nadere diagnostiek werden beoordeeld op hun taalbegrip en taalproductie.
34 Kinderen waren verwezen naar een logopedist, 60 kinderen naar een multidisciplinair spreekuur. De kinderen die verwezen werden naar een logopedist hadden overwegend een goede taalontwikkeling, maar vertoonden uitspraakproblemen. De kinderen die verwezen waren naar een multidisciplinair team hadden overwegend specifieke dan wel niet-specifieke taalproblemen.
In beide groepen verbeterden kinderen op hun taalprestaties, maar bij veel kinderen bleven de taalscores ook stabiel. Dit betekent dat niet alle kinderen hun taalprobleem kunnen overwinnen en dat uitgegaan moet worden van een persisterend taalprobleem.
Verschillende vormen van therapie kunnen tot taalverbetering leiden. Zelfs een afwachtende houding blijkt voor een aantal kinderen een positief effect te hebben. Voor jonge kinderen met uitspraakproblemen zou dit laatste mogelijk vaker toegepast moeten worden.