Methode
Onderzoeksgroep
Alle acht scholen voor dove en slechthorende kinderen in Nederland hebben meegewerkt aan het onderzoek. Verspreid over de scholen, en verspreid over de groepen 3 t/m 8, hebben 143 leerlingen en 34 leerkrachten (semi-)online vragenlijsten ingevuld. Bij vier scholen is met zestien leerlingen en acht leerkrachten uitgebreider gesproken over hun ervaringen met Leeskilometers. Alle leerlingen en leerkrachten hebben in het schooljaar 2012-2013 en/of schooljaar 2013-2014 met Leeskilometers gewerkt.
Instrumenten en procedure
Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van verschillende informatiebronnen. Bij leerlingen en leerkrachten zijn (semi-)online vragenlijsten afgenomen en met een kleiner aantal leerlingen en leerkrachten zijn face-to-face interviews gehouden. Daarnaast is ook gebruik gemaakt van de (digitale) database waarin gegevens over de prestaties van leerlingen opgeslagen worden tijdens het oefenen met Leeskilometers.
Semi-online vragenlijsten leerlingen
Om informatie te krijgen over de mening en gebruikerservaring van leerlingen met Leeskilometers is een korte semi-online vragenlijst ontwikkeld. Omdat dove en slechthorende leerlingen meer moeite hebben met lezen, is gekozen voor een papieren versie van de vragenlijst met een online-mogelijkheid voor de leerlingen om de invulinstructie en de vragen voor te laten lezen in Nederlandse Gebarentaal (NGT) of Nederlands met Gebaren (NmG). In de vragenlijst is voor de verschillende activiteiten van Leeskilometers gevraagd of de leerlingen deze activiteiten moeilijk vonden, of zij ze leuk vonden en hoe vaak zij ze gedaan of bekeken hebben.
Interviews met leerlingen
Met zestien leerlingen zijn ook semi-gestructureerde interviews gehouden om de ervaringen van de leerlingen meer gedetailleerd in beeld te kunnen brengen. De nadruk lag in deze interviews op de ervaringen van de leerlingen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, kennis over de verschillende functies in Leeskilometers en de mate waarin leerlingen zich door het beloningssysteem gemotiveerd voelen. Waar mogelijk werden vragen ondersteund met visuele informatie (bijv. met afbeeldingen van de verschillende soorten activiteiten, beloningen, etc.).
Voor het afnemen van de interviews is – wanneer dit nodig bleek – gebruik gemaakt van een NGT-tolk. In dat geval zijn de vragen opgelezen door de interviewer en vervolgens door de tolk getolkt. Leerlingen mochten antwoorden in het Nederlands en/of in NGT geven. De in NGT gegeven antwoorden werden door de tolk vertaald voor de interviewer. Er zijn 44 vragen gesteld. De interviews duurden gemiddeld een uur.
Online vragenlijsten leerkrachten
De online vragenlijst is ingevuld door 39 leerkrachten (van de 115 leerkrachten die Leeskilometers gebruiken). Uiteindelijk waren 36 vragenlijsten volledig bruikbaar. In de online vragenlijsten is vooral ingegaan op de gebruiksvriendelijkheid, de aansluiting bij de belevingswereld en het leesniveau van het kind, de mate waarin leerlingen zelfstandig kunnen werken met Leeskilometers, de toepassing van Leeskilometers in en buiten de klas en de opbrengsten van Leeskilometers. Er zijn 26 meerkeuzevragen gesteld.
Interviews leerkrachten
Met acht leerkrachten is een persoonlijk interview gehouden. Het doel hiervan was om de antwoorden uit de online vragenlijsten inhoudelijk toe te kunnen lichten en om vragen te stellen die moeilijk aan de hand van gesloten antwoordcategorieën te beantwoorden zijn. Er zijn 20 open vragen – met verschillende subvragen - gesteld. In de interviews is onder andere ingegaan op verschillende administratieve aspecten van de applicatie (zoals het instellen van het systeem, het aflezen van de resultaten en het bijstellen van de doelen), de wijze waarop leerkrachten Leeskilometers toepassen en integreren in het leesonderwijs en ideeën over hoe de opbrengst van de inzet van Leeskilometers kan worden verhoogd.
Database Leeskilometers
In Leeskilometers wordt per leerling voor drie activiteiten – Flitsen, Quiz en Woordenschat – bijgehouden op welke datum de activiteit is uitgevoerd, wat het resultaat is dat de leerling behaald heeft op deze activiteit (weergegeven in percentages), hoeveel muisklikken er nodig waren om tot dit resultaat te komen en hoe vaak de leerling de betreffende activiteit uit de themakast heeft uitgevoerd.
Een meerderheid van de leerlingen vindt het werken met Leeskilometers leuk (68%) en gemakkelijk (97%)
Deze kwantitatieve gegevens zijn gebruikt om uitspraken te doen over hoe vaak Leeskilometers gebruikt wordt en over de opbrengsten van Leeskilometers in termen van verbetering van de resultaten op de verschillende activiteiten. In de schooljaren 2012-2013 en 2013-2014 zijn van 287 leerlingen gegevens verzameld.
Analyses
Voor de analyse van de antwoorden van de online vragenlijsten en interviews is gebruik gemaakt van beschrijvende statistiek. Er is gekeken hoe de antwoorden verdeeld zijn, wat gemiddelden zijn en hoe vaak een bepaald antwoord is gegeven. Voor de analyse van de gegevens uit het databestand van Leeskilometers is gebruik gemaakt van beschrijvende en toetsende statistiek. Er is gekeken hoe vaak leerlingen Leeskilometers gebruiken en hoeveel zij vooruit gegaan zijn. De gebruikte afhankelijke variabelen zijn de resultaten (in percentages) en het aantal muisklikken dat nodig was om het resultaat te bereiken. Als onafhankelijke variabelen zijn groep, geslacht en sessienummer (1e keer oefenen versus 2e keer oefenen etc.) gebruikt. Gevonden effecten worden significant genoemd bij een significantieniveau α < 0.05. In alle analyses zijn de groepen 3 en 4, de groepen 5 en 6 en de groepen 7 en 8 samen genomen, omdat op de meeste scholen gewerkt wordt met deze combinatiegroepen.