Interpretatie van de scores
De Kernscore 5 betekent dat Jasper in de categorie ‘risico’ valt. Er zijn grote verschillen tussen de standaardscores op de subschalen (W-scores tussen 3 en 11), hetgeen wijst op een heterogeen beeld.
De score bij de subschaal Condities is voldoende, maar bij enkele items in deze subschaal, namelijk ‘klankontwikkeling’ en ‘klankdifferentiatie’ vertoont Jasper duidelijke uitval.
De score bij de subschaal Vormen is ook voldoende. Jasper uit zich nog wel overwegend non-verbaal.
Bij Functies scoort hij zwak. Jasper communiceert wel (non-verbaal) om aan te geven dat hij iets wel of niet wil hebben en om zijn gevoel te uiten. De representatiefunctie bestaat echter alleen nog maar uit ‘vraagt aandacht voor handeling/object’ en ‘antwoord geven’. De overige representatiefuncties laat hij nog niet zien.
Ook bij de Communicatieve regels zijn er problemen: het niveau valt in het gebied ‘risico’. Er is wel toewending en gerichtheid, maar hij doet geen poging de communicatie gaande te houden.
Bij Matchen & Benoemen verwijst de W-score 11 wel naar een normaal ontwikkelingsniveau. Het omgaan met symbolen blijkt leeftijdsadequaat te zijn, hoewel er nog geen sprake is van spontaan benoemen.
De score op Ouderlijke Ondersteuning laat zien dat de moeder ‘normaal’ stimulerend is in de interactie met haar kind.
Bij ‘aanvullende observaties’ wordt opgemerkt dat Jasper veel grommende, lage geluiden laat horen. Hij imiteert overwegend klinkers. De stemgeving is hees.
Opmerkelijk is dat bij imitatie van woord en gebaar de klankvorming beter is dan spontaan.
Conclusie
Het CIO was goed af te nemen. Er is een betrouwbaar en gedifferentieerd beeld verkregen. De betrouwbaarheid van het CIO is goed (de interne consistentie is 0,92, zie ook Spelberg et al. in dit nummer).
Het wordt duidelijk dat de problematiek vooral ligt in de functionele en interactieve kant van de communicatie. Dit geeft steun aan het formuleren van doelen van de interventie: deze zal vooral gericht worden op de functies van communicatie en de communicatieve regels in de interactie.
Advies
Logopedische behandeling, gericht op de functionele en communicatieve kant van de communicatie. Na drie maanden zal een eerste evaluatie van de behandeling plaatsvinden.
De concrete behandeldoelen worden ontleend aan verschillende items van het CIO die in deze subtests uitval vertoonden. Enkele voorbeelden van gekozen behandeldoelen:
Functies:
- doel 1: Jasper kan uit zichzelf antwoord geven als hem iets wordt gevraagd (non-verbaal)
- doel 2: Jasper benoemt uit zichzelf objecten/ dieren/personen (non-verbaal)
Communicatieve regels:
- doel 3: Jasper luistert naar gesproken taal
- doel 4: de beurtwisseling van Jasper is adequaat: hij wacht niet alleen af, maar neemt ook initiatief in de interactie.
Vormen:
- doel 5: Jasper uit zich ook met andere geluiden dan klinkers; eerste medeklinkers.
De interventie zal ook gericht zijn op de communicatieve ondersteuning van Jasper door de moeder. De taalvorm kan later aan bod komen.
Enkele voorbeelden van doelen voor de ondersteuning door de moeder:
- doel 1: de moeder wacht verwachtingsvol als er van Jasper een reactie zou kunnen geven in de interactie
- doel 2: de moeder reageert op non-verbale communicatiepogingen van Jasper.