Intake
De behandeling begint met een intake. Net voordat de intake start, vult de cliënt voor de tweede keer dezelfde HQ-vragenlijst in. Aan de hand van deze vragenlijst onderzoeken we de stabiliteit van de overgevoeligheidsklachten tijdens de wachtperiode. Tijdens de intake meten we het gehoor met onder meer toon- en spraakaudiometrie en bepalen we de UCL-drempels (UnComfortable Loudness level) van tonen en/of woorden. Als de cliënt hoortoestellen draagt, controleren en optimaliseren we de instellingen. Vervolgens onderzoeken we van welke geluiden de cliënt hinder ondervindt en in welke mate. Indien een cliënt geen specifieke geluiden kan noemen, dan spelen we de geluiden af uit onze database van geluiden die eerdere cliënten als vervelend hebben ervaren. Er zitten momenteel rond de zeventig geluiden in deze database. Het is zelden nodig om nieuwe geluiden toe te voegen. Voorbeelden van geluiden zijn een alarm, blaffende hond, huilende baby, motorgeluiden, gerammel van servies, stofzuiger, fietsbel, afzuigkap, regen, verkeer, muziekinstrumenten, enzovoort. De vijf meest hinderlijke geluiden worden gebruikt voor de behandeling.
"Ik vergeet mijn overgevoeligheid voor geluid nu regelmatig en vóór jullie behandeling was dat onmogelijk geweest"
Een deel van de geluidendatabase is gemaakt door geluiden te bewerken uit de BBC Original Sound Effects Library, een hele grote online bibliotheek met geluiden. Een ander deel van de geluidendatabase is zelf opgenomen. De geluiden zijn erg verschillend: impulsief als een vuurwerkknal, langdurig luid als een sirene of langzaam toenemend in volume als een fluitketel. Daarom is ervoor gekozen het luidste deel van het fragment, het piek-tot-piek niveau, aan elkaar gelijk te stellen.
Vervolgafspraken
Na de intake begint de daadwerkelijke behandeling, met een serie van gemiddeld zes afspraken bij een maatschappelijk werker. De behandelsessies bij de maatschappelijk werker vinden tweewekelijks plaats op een vaste dag en vast tijdstip. Tijdens deze afspraken wordt blootstelling aan geluiden gecombineerd met technieken uit de cognitieve gedragstherapie en lichaamsgerichte ontspanningsoefeningen. Het maximaal tolereerbare niveau van de geluiden die tijdens de intake zijn gekozen wordt geleidelijk opgebouwd tijdens de sessies, terwijl er aandacht is voor de (onbewuste) fysieke en emotionele reacties van de cliënt. Door de opbouw in geluidsniveau en de aandacht voor de reacties te combineren wordt geprobeerd de tolerantie voor de vervelende geluiden te vergroten. De cliënt leert zich meer bewust te zijn welke reacties geluid oproept. Door zelfreflectie, coping strategieën, ontspanningsoefeningen en exposure wordt de auditieve overgevoeligheid afgebouwd. Bij de laatste afspraak worden de verschillen tussen het begin en einde van de behandeling besproken en wordt voor de derde keer dezelfde HQ-vragenlijst ingevuld. Als een hoortoestelproef eerder niet slaagde omwille van de overgevoeligheidsklachten en de cliënt nu wel gemotiveerd is, wordt er opnieuw een hoortoestelproef opgestart.
Nazorg
Vier maanden na het afronden van de behandeling evalueert de maatschappelijk werker de behandeling met de cliënt. Zes maanden na de laatste behandeling wordt voor de vierde maal de HQ-vragenlijst ingevuld om de effectiviteit op de lange termijn te evalueren.