Passend Onderwijs
Momenteel verandert er veel in het onderwijs aangezien sinds augustus 2014 de wet op passend onderwijs geldt. Er zijn samenwerkingsverbanden ontstaan waarbinnen reguliere scholen en het speciaal onderwijs intensief samenwerken. De scholen voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis vallen echter buiten deze samenwerkingsverbanden. De scholen die voorheen onder cluster 2 vielen, zijn nu ondergebracht in instellingen. De instelling kan leerkrachten helpen om voor passend onderwijs aan kinderen met taalontwikkelingsstoornissen te zorgen in het regulier onderwijs. De instelling biedt dan begeleiding en ondersteuning. Ook kan er gezien de ernst en aard van de problematiek voor gekozen worden een kind op een school of leslocatie van de instelling te plaatsen. Hier krijgt een kind een speciaal onderwijsaanbod voor kinderen met auditieve en communicatieve problemen of taalontwikkelingsstoornissen.
Een kind komt in aanmerking voor begeleiding van een instelling als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Er moet vastgesteld zijn dat een kind tot de doelgroep van het onderwijs aan kinderen met TOS behoort. Allereerst moet aangetoond worden dat een kind een taalontwikkelingsstoornis heeft. Hiervoor kan het T-TOS ingezet worden. Het kind moet op twee of meer van de vier eerder genoemde typen spraak-taalproblemen een achterstand hebben. Die achterstand moet hardnekkig zijn. Dit betekent dat er weinig of geen vooruitgang is na logopedische behandeling.
De testuitkomsten bieden houvast bij het opstellen van een plan van aanpak
Als blijkt dat een kind inderdaad een taalontwikkelingsstoornis heeft, kan gekeken worden in hoeverre de stoornis gevolgen heeft voor het volgen van regulier onderwijs. Soms volstaat begeleiding en/of behandeling door een logopedist in de vrije vestiging of een Ambulant Begeleider; het kind kan dan verder zonder aanpassingen deelnemen aan het reguliere onderwijs. Voor andere kinderen is dat echter geen passende oplossing. Zij hebben meer hulp en begeleiding nodig. Deze groep komt in aanmerking voor begeleiding door een instelling voor cluster 2, mits is aangetoond dat er een relatie is tussen de taalontwikkelingsstoornis en de problemen in de onderwijsparticipatie.
De Commissie van Onderzoek adviseert welk traject van onderwijs, ondersteuning en/of begeleiding het meest geschikt is voor een kind met TOS. Er wordt van verschillende onderwijsarrangementen gesproken. Een onderwijsarrangement is altijd een advies op maat.