Groeien
De opleiding OPSTAP bestaat uit een praktisch-theoretische cursus over zorg, onderwijs, ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid, een stage in zorg of onderwijs en een ToM (Theory of Mind)-training TOS. In de cursus worden persoonlijke en gezamenlijke ervaringen met TOS in verband gebracht met theorieën over bewustwording, identiteit, empowerment en inclusie. De cursisten worden wegwijs gemaakt in de zintuiglijk gehandicaptenzorg en het onderwijs in cluster 2.
Vier thema’s lopen als rode draad door de cursus: planning, zelfstandigheid, weerbaarheid en samenwerking. De cursisten zijn actief bezig met oefenen, filmen, interviewen en vooral: groeien. Op hun website TOStv.nl zijn de resultaten van de lessen te zien in door de cursisten gemaakte filmpjes, interviews en de nieuwsbrief TOSgloss.
Echt een baan
Eind mei 2017 mag de eerste lichting cursisten die de opleiding voltooit, zich Ervaringswerker TOS noemen. De meesten beseffen nog niet dat ze straks echt een baan krijgen. Toch wordt er nu al aan gewerkt om dat te realiseren. Kwartiermaken is essentieel voor het welslagen van dit project. Immers, ook de werkvloer moet worden voorbereid op samenwerking met collega’s die TOS hebben. Kentalis gaat met professionals in het hele land in gesprek over het belang van ervaringskennis en over het samenwerken met ervaringswerkers. Samenwerken met collega’s die TOS hebben vraagt nu eenmaal andere vaardigheden dan het begeleiden, behandelen of onderwijzen van kinderen en jongeren met TOS. Ervaringswerkers TOS kunnen worden ingezet voor individuele en collectieve belangenbehartiging; voorlichting, psycho-educatie en advisering; peer-coaching van individuele kinderen en jongeren en kinderen in behandelgroepen of internaten; assisteren van leerkrachten, trainers en behandelaars; advisering bij onderzoek, ontwikkeling en opleiding.
Voorbeeldfunctie
Meike verwoordt het ten slotte zo: “Wat je kunt doen, verschilt per cursist want iedere TOS is anders. De een is meer voor voorlichtingen, de ander kan meehelpen in de klas, het kan zijn dat je buddy wordt van een kind of een cliënt met TOS, die je dan kunt leren om zelfstandiger te zijn, dus bijvoorbeeld helpen met reizen met openbaar vervoer, of zelf koken, of je wordt maatjes van elkaar. Je kunt ook meehelpen met onderzoeken bij Kentalis. Heel veel verschillende dingen dus. Jongeren met TOS vinden het vaak moeilijk om zelfstandig te worden, ouders zijn vaak te beschermend. Je hebt als ervaringswerker TOS ook een voorbeeldfunctie. Je laat zien hoe het kan en dat het kan, zelfstandig zijn. En dat je fouten mag maken om verder te komen.”