Het circuit
Ervaar TOS is een ervaringscircuit, ontwikkeld door Auris Dienstverlening Goes, met daarin een tiental opdrachten gericht op het ervaren van een taalontwikkelingsstoornis, zoals het maken van goede zinnen, het verwerken van snel aangeboden verbale informatie, het begrijpen van een tekst als je veel woorden niet kent, etc.
De taaldomeinen spraak, auditieve verwerking, woordenschat en taalbegrip, woord- en zinsvorming en taalgebruik vormen de basis van de opdrachten. Bij iedere opdracht wordt een koppeling gemaakt met de praktijk en de theorie. Na het doorlopen van het circuit vindt er een plenaire terugkoppeling plaats met als doel het delen van ervaringen en het bieden van handelingsgerichte adviezen met betrekking tot het ondersteunen van kinderen met een TOS.
Het ervaringscircuit wordt ingezet als een Module van de TOS cursussen van Auris voor het regulier onderwijs. Tevens vindt Ervaar TOS zijn weg op studiedagen van samenwerkingsverbanden en ouderavonden cluster-2 onderwijs.
Michel Pellen is adviseur van SpraakSaam, de vereniging van TOS-jongeren. Hij las ongeveer een jaar geleden een artikel over het Ervaar TOS-circuit en was er gelijk door geboeid. Michel is zelf een volwassene met TOS en heeft een dochter en een zoon met eenTOS. Michel en zijn vrouw gingen, vergezeld door Meike van Genugten van SpraakSaam in overleg met de makers van het Ervaar TOS-circuit en legden het circuit zelf af. Ze werden zo enthousiast dat ze een dag wilden organiseren om veel meer ouders hiermee in contact te brengen. Een dag waarbij ook jongeren van SpraakSaam aanwezig zouden zijn om ervaringen te delen en ondersteuning te bieden.
Op de dag zelf verzorgde Michel de opening. Het grote aantal deelnemers zorgde ervoor dat er een ochtend- en een middagsessie was. Na een korte introductie door Rob Landa, een van de ontwikkelaars, werden de ouders verdeeld. Bij elk circuit waren een aantal professionals en leden van SpraakSaam om de ouders te helpen, vragen te beantwoorden en de verbinding te leggen tussen de ervaringen van de ouders bij de oefeningen en de problematiek van hun eigen kinderen.