Belang van cognitieve vaardigheden
Cognitieve vaardigheden zijn vooral belangrijk als er twee stemmen tegelijk zijn. “Als er hele grote verschillen zijn, dan is het zo overduidelijk dat je je niet zo erg hoeft te focussen. Dan kost het gewoon heel weinig inzet. Maar je ziet ook bij volwassenen dat als het verschil heel klein is, dan moet je echt gaan focussen op die vergelijking tussen de ene stem en de andere stem.” Nagels wijst op de adaptieve test die ze heeft gebruikt voor stemdiscriminatie. “Je moet stemmen onthouden, dus een stukje werkgeheugen, vervolgens moet je gaan vergelijken. En selectieve aandacht, dat je je richt op één punt. En dat is lastig als je nog niet zo goed weet wat dat punt dan moet zijn.” Ze heeft ook gekeken naar categorisering van geslacht: wanneer is het een mannenstem, wanneer wordt het een vrouwenstem. “Volwassenen hebben hele duidelijke kaders gevormd over de jaren heen. Bij kinderen duurt dat een tijd. Dat zie je zelfs bij klankperceptie, daar zijn ook onderzoeken van. Bijvoorbeeld het verschil tussen /s/ en /ʃ/ duurt bij kinderen vrij lang voordat ze echt op volwassenenniveau zijn van dit hoort hier en dit hoort daar. Die twijfelfase tussenin blijft nog heel lang groter dan bij volwassenen.”
Nagels heeft toonhoogte en VTL van één spreker gemanipuleerd en hield andere kenmerken, zoals spreeksnelheid of heesheid, allemaal gelijk. Luisteraars moesten kiezen tussen mannen- of vrouwenstem. “Bij volwassenen zie je dan een psychometrische functie met een omslagpunt waar ze overgaan van man naar vrouw. Bij de kinderen wordt het veel meer lineair, omdat het een twijfelfase is. Ze weten het niet precies.”
Emoties herkennen in de stem
Nagels heeft ook emotieherkenning onderzocht en daarvoor een test ontwikkeld, de EmoHI. “We hadden problemen om een test met echt goede geluidskwaliteit te vinden. Je ziet dat er heel veel behoefte is aan materiaal op dit gebied. Emotieherkenning komt steeds meer terug, ook bij CI-kinderen en slechthorende kinderen. We hebben besloten het zelf goed aan te pakken en te zorgen dat anderen die materialen ook konden gebruiken.” Ze legt uit dat dat een bewerkelijk proces was, inclusief validatie met normaalhorende volwassenen en kinderen om vier emoties te onderscheiden. “Het is in deze vorm nog niet een test om in de klinieken te gebruiken. We hebben het echt voor onderzoekers opgezet, die als onderdeel van een testbatterij een emotietest willen hebben.” Over de uitkomsten van de test vertelt Nagels dat volwassen bijna allemaal 100% scoorden. “Kinderen varieerden echt van kansniveau tot 100%. Emotieperceptie is altijd wel een complex onderwerp, omdat je heel veel verschillende facetten hebt. Wij hebben geprobeerd niet met luidheid te variëren. Luidheid wordt wel aardig doorgegeven via de CI en dat zou betekenen dat je alleen maar daarop kunt gaan focussen. Maar het is multidimensionaal. ”