Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie
Therapie bij spraak- en taalgestoorde kinderen

Therapie bij spraak- en taalgestoorde kinderen

12 juni 1982 - Leestijd 10 - 15 minuten

Op de VeBOSS conferentie van 1982 verzorgde S.M.Goorhuis-Brouwer een lezing over de aard en de inhoud van therapie bij spraak- en/of taalstoornissen. Hierbij besteedde zij aandacht aan verschillende invalshoeken. In haar conclusie geeft ze aan dat door een teamaanpak alle facetten van medische therapie, algehele ontwikkelingsstimulatie, pedagogische begeleiding en/of logopedische therapie in een behandelplan vervat kunnen worden. 

page.header_image.alt

Inleiding

Wanneer we willen nadenken over therapie bij jonge spraak- en/of taalgestoorde kinderen, moeten we in de ontwikkeling eerste plaats aangeven wat de aard van die therapie moet zijn. Vervolgens kunnen we de inhoud ervan in gaan vullen. Ook zullen we moeten omschrijven wat we onder spraaktherapie en wat we onder taaltherapie verstaan.

 De aard van de therapie

De keuze voor een bepaalde vorm van therapie is afhankelijk van de aard en de ernst van de spraak- en/of taalstoornis.

Wat betreft de vorm van de therapie maken wij onderscheid tussen:

- medische therapie

- algehele ontwikkelingstimulatie

- pedagogische begeleiding

- logopedische therapie.

Deze vier vormen zullen we in het nu volgende afzonderlijk bespreken.

Download het artikel uit 1982