Eveline Boers-Visker onderzocht het verwerven van Nederlandse Gebarentaal (NGT) als tweede taal door volwassen NGT-leerders die een gesproken taalachtergrond hebben. Deze leerders zijn bimodale taalleerders: ze verwerven een nieuwe taal in een nieuwe modaliteit, de visueel-ruimtelijke modaliteit, die verschilt van de oraal-aurale modaliteit waarmee ze bekend zijn. Zij moeten, naast de gebruikelijke uitdagingen die gepaard gaan met het leren van een tweede taal, omschakelen naar een andere modaliteit.
Een van de modaliteitsspecifieke linguïstische kenmerken die wel in gebarentalen maar niet in gesproken talen te vinden zijn, is het gebruik van de ruimte om grammaticale en ruimtelijke relaties uit te drukken. Er is weinig bekend over hoe L2 leerders van een gebarentaal de taalelementen die samenhangen met dit ruimtegebruik verwerven en hoe deze taalelementen onderwezen zouden moeten worden. Boers-Visker wil deze kloof dichten met haar onderzoek.
De samenvatting in NGT is te vinden op: https://thesisevelineboers.blogspot.com
BRON: website van de UvA