Het invoeren van een vernieuwing in een organisatie is vaak een moeilijk en ingewikkeld proces. Er zijn veel verschillende factoren die dit proces kunnen beïnvloeden en mede bepalen of het invoeringproces succesvol wordt of niet. Vaak wordt bij het implementeren van een vernieuwing onvoldoende rekening gehouden met deze factoren, waardoor een vernieuwing niet zo wordt gebruikt als bedoeld. Dat kan weer tot gevolg hebben dat de vernieuwing niet het gewenste effect heeft. Dat is jammer, zeker ook omdat goed ingevoerde vernieuwingen kunnen bijdragen tot verbetering van zorg en behandeling. De vraag is daarom hoe een goed invoeringsproces er dan wel uit moet zien. In dit artikel wordt uiteen gezet hoe de invoering van een vernieuwing systematisch kan worden aangepakt en waar rekening mee moet worden gehouden om het invoeringsproces te laten slagen. Dit wordt tevens duidelijk gemaakt met verschillende praktijkvoorbeelden: een voorbeeld van hoe het niet moet tegenover twee voorbeelden met een succesvolle afloop.
Dit artikel uit 2014 kunt u downloaden als PDF.
Download hier de bijbehorende literatuurreferenties