Ga naar hoofdcontent Ga naar de hoofdnavigatie
VHZ homepage
Het auditief functioneren van kinderen met spraak- en taalmoeilijkheden

Het auditief functioneren van kinderen met spraak- en taalmoeilijkheden

9 maart 1985 - Leestijd 5 - 9 minuten

Ten behoeve van de diagnostiek van spraak- en taalgestoorde kinderen rapporteert Simkens in 1985 over vergelijkend onderzoek naar de relevante audiologische aspecten van deze groep kinderen. Gebleken is, dat vooral de stapedius-reflexmeting significante informatie kan geven en dat een uitgebreid audiologisch onderzoek bij spraak/taalgestoorde kinderen zeer nuttig en wenselijk kan zijn. 

Header image

Inleiding

Een goed gehoor en een goede motorische ontwikkeling van met name het spraakorgaan zijn de basiselementen voor een ongestoorde spraak-en taalontwikkeling. Vooral in de eerste levensiaren kunnen onvolkomen­heden op dit gebied tot verstrekkende gevolgen leiden ten aanzien van het auditief en algeheel functioneren van het kind.

'Central auditory dysfunction in children is not a myth. It occurs and is associated with language and/or learning problems. Clinical experiences also suggest that beha­vioral disorders at home and at school are not uncom­mon in youngsters with such a deficit.

We might speculate that acting out behavior in these children may stem from disturbance in auditory proces­sing' (M.C. Costello in: Central Auditory Dysfunction, 1977).

Download het artikel